[Cite as Great Lakes Capital Partners Ltd. v. Plain Dealer Publishing Co., 2008-Ohio-6495.]

Court of Appeals of Ohio

EIGHTH APPELLATE DISTRICT
COUNTY OF CUYAHOGA

JOURNAL ENTRY AND OPINION
No. 91215

GREAT LAKES CAPITAL PARTNERS
LTD., ET AL.

PLAINTIFFS-APPELLANTS

VS.

PLAIN DEALER PUBLISHING CO., ET AL.

DEFENDANTS-APPELLEES

JUDGMENT:
AFFIRMED

Civil Appeal from the
Cuyahoga County Court of Common Pleas
Case No. CV-599853
BEFORE: Cooney, P.J., Calabrese, J., and McMonagle, J.
RELEASED: December 11, 2008

JOURNALIZED:
ATTORNEYS FOR APPELLANTS



Leslie E. Wargo

McCarthy, Lebit, Crystal, & Liffman Co.
1800 Midland Building

101 Prospect Avenue W.

Cleveland, Ohio 44115

Dennis M. Coyne

Dennis M. Coyne Co., L.P.A.
1428 Hamilton Avenue
Cleveland, Ohio 44114-1106

ATTORNEYS FOR APPELLEES

Louis A. Colombo

Melissa A. Degaetano
Michael K. Farrell

Baker Hostetler

3200 National City Center
1900 East Ninth Street
Cleveland, Ohio 44114-3485

N.B. This entry is an announcement of the court's decision. See App.R. 22(B), 22(D)
and 26(A); Loc.App.R. 22. This decision will be journalized and will become the
judgment and order of the court pursuant to App.R. 22(E) unless a motion for
reconsideration with supporting brief, per App.R. 26(A), is filed within ten (10) days of
the announcement of the court's decision. The time period for review by the Supreme
Court of Ohio shall begin to run upon the journalization of this court's announcement
of decision by the clerk per App.R. 22(E). See, also, S.Ct. Prac.R. 11, Section 2(A)(1).



—3—
COLLEEN CONWAY COONEY, P.J.:

{11} Plaintiffs-appellants, Great Lakes Capital Partners, Ltd. (“Great
Lakes”) and Patrick White (“White”) collectively referred to as (“plaintiffs”),
appeal the trial court’s granting of summary judgment in favor of defendants-
appellees, Plain Dealer Publishing Co., The Plain Dealer, and The Plain Dealer,
LLC (collectively as “The Plain Dealer”). Finding no merit to the appeal, we
affirm.

{12} This matter arises out of two newspaper articles published by The
Plain Dealer on August 26, 2005 and November 18, 2005 (“two articles”)
regarding a controversy surrounding the Ohio Bureau of Workers’ Compensation
("BWC”) fund. To better understand this matter, some background information
and the context in which the two articles appeared is necessary.

{13} Atthe time the two articles were published, White was the president
and chief financial officer of Great Lakes, a brokerage business, which performed
work for various government entities, including the BWC.1

{14} In April 2005, the public learned that some BWC funds were
mismanaged and that the BWC allowed MDL Investments, one of its investment

firms, to invest in a high-risk hedge fund that lost over $200 million. On August

'Plaintiffs claim that Great Lakes was forced to cease operations in December 2006
because of the negative publicity from The Plain Dealer.



A
25, 2005, a reporter for The Plain Dealer attended a BWC Oversight Commission
meeting and learned that the Securities and Exchange Commission (“SEC”) was
investigating the BWC.

{15} The Plain Dealer obtained SEC documents which revealed that: the
SEC was concerned that the BWC was paying “excessive” commissions to its
investment brokers, including Great Lakes; the BWC ignored the SEC’s warning
about the “excessive” commissions; the SEC brought the matter to the attention
of the Ohio Attorney General; and the Ohio Attorney General believed that the
SEC'’s concerns were unwarranted.

{16} The next day, on August 26, 2005, The Plain Dealer published the
first article at issue. In that article, The Plain Dealer stated that a trio of
politically connected brokers, Great Lakes, U.S. Discount Brokerage Inc. (“U.S.
Discount”), and Mantor Watson Securities (“Mantor”), were paid excessive fees.
It also stated that Great Lakes was no stranger to investment “scandal,” and the
BWC allowed Great Lakes to designate its own commission. Following this
article, Great Lakes’ attorney corresponded with The Plain Dealer advising it
that the August 2005 article was false and defamatory.

{17} Despite this letter, The Plain Dealer published another article on
November 18, 2005. In this second article, The Plain Dealer stated that Great

Lakes’ name surfaced in a separate investment “scandal” in New Hampshire.



5
The article also reported that New Hampshire Retirement System (“NHRS”) was
investigating whether its former board chairman, Ed Theobald (“Theobald”), had
undisclosed dealings with Great Lakes.

{18} As a result of these articles, the plaintiffs filed suit against The
Plain Dealer in August 2006, claiming that the general public and individuals
doing business with them believed that they were involved in criminal activity.
The plaintiffs’ amended complaint sought monetary damages for the alleged
“false and defamatory statements” published by The Plain Dealer. The plaintiffs
asserted claims for defamation (per se and per quod), tortious interference with
business and contractual relationships, negligent misrepresentation, and fraud.

{19} InJduly 2007, The Plain Dealer moved for summary judgment. The
plaintiffs filed a brief in opposition and voluntarily dismissed, without prejudice,
the negligent misrepresentation and fraud claims. The trial court granted The
Plain Dealer’'s motion for summary judgment on all remaining claims, finding
that the plaintiffs failed to establish that The Plain Dealer acted with actual
malice and that the published statements were false statements of fact.

{1 10} The plaintiffs now appeal, raising four assignments of error for our
review, which shall be discussed together where appropriate.

{1 11} In the first assignment of error, the plaintiffs argue that the trial

court erred in granting summary judgment in favor of The Plain Dealer because



—6—

genuine issues of material fact remain as to whether The Plain Dealer acted
with actual malice when publishing both articles. In the second assignment of
error, the plaintiffs argue that the trial court erred in determining that they are
limited public purpose figures.

Standard of Review

{1 12} Appellate review of summary judgment is de novo. Grafton v. Ohio
Edison Co. (1996), 77 Ohio St.3d 102, 105, 671 N.E.2d 241; Zemcik v. LaPine
Truck Sales & Equip. Co. (1998), 124 Ohio App.3d 581, 585, 706 N.E.2d 860.
The Ohio Supreme Court stated the appropriate test in Zivich v. Mentor Soccer
Club (1998), 82 Ohio St.3d 367, 369-370, 696 N.E.2d 201, as follows:

{1 13} “Pursuant to Civ.R. 56, summary judgment is appropriate when (1)
there is no genuine issue of material fact, (2) the moving party is entitled to
judgment as a matter of law, and (3) reasonable minds can come to but one
conclusion and that conclusion is adverse to the nonmoving party, said party
being entitled to have the evidence construed most strongly in his favor. Horton
v. Harwick Chem. Corp. (1995), 73 Ohio St.3d 679, 653 N.E.2d 1196, paragraph
three of the syllabus. The party moving for summary judgment bears the
burden of showing that there is no genuine issue of material fact and that it is
entitled to judgment as a matter of law. Dresher v. Burt (1996), 75 Ohio St.3d

280, 292-293, 662 N.E.2d 264, 273-274.”



_7_

{1 14} Once the moving party satisfies its burden, the nonmoving party
“may not rest upon the mere allegations or denials of the party’s pleadings, but
the party’s response, by affidavit or as otherwise provided in this rule, must set
forth specific facts showing that there is a genuine issue for trial.” Civ.R. 56(E);
Mootispaw v. Eckstein (1996), 76 Ohio St.3d 383, 385, 667 N.E.2d 1197. Doubts
must be resolved in favor of the nonmoving party. Murphy v. Reynoldsburg
(1992), 65 Ohio St.3d 356, 358-359, 604 N.E.2d 138.

Defamation

{1 15} “Defamation is the unprivileged publication of a false and
defamatory matter about another.” McCartney v. Oblates of St. Francis deSales
(1992), 80 Ohio App.3d 345, 353, 609 N.E.2d 216. A defamatory statement is one
which tends to cause injury to a person’s reputation or exposes him to public
hatred, contempt, ridicule, shame, or disgrace or affects him in his trade or
business. Id., citing Matalka v. Lagemann (1985), 21 Ohio App.3d 134, 136, 486
N.E.2d 1220.

{116} A defamatory statement expressed in writing, a picture, sign, or
electronic broadcast is considered libel. Garner, Black's Law Dictionary (7th Ed.
1999) 927. “Libel” is generally defined as a “false written publication made with
some degree of fault, reflecting injuriously on a person’s reputation, or exposing

a person to public hatred, contempt, ridicule, shame[,] or disgrace or affecting a



_8_
person adversely in his trade, business, or profession.” Stokes v. Meimaris
(1996), 111 Ohio App.3d 176, 184, 675 N.E.2d 1289, quoting A & B-Abell
Elevator Co. v. Columbus/Cent. Bldg. & Constr., 73 Ohio St.3d 1, 7, 1995-Ohio-
66, 651 N.E.2d 1283.

{1 17} To establish defamation, the plaintiffs must demonstrate: “(1) thata
false statement of fact was made, (2) that the statement was defamatory, (3) that
the statement was published, (4) that the plaintiff suffered injury as a result of
the publication, and (5) that the defendant acted with the required degree of
fault in publishing the statement.” Bisbee v. Cuyahoga Cty. Bd. of Elections
(Mar. 1, 2001), Cuyahoga App. No. 77629, quoting Pollock v. Rashid (1996), 117
Ohio App.3d 361, 368, 690 N.E.2d 903.

{1 18} Under the fifth element of defamation, the defendant's required
degree of fault depends upon the status of the plaintiff. Celebrezze v. Dayton
Newspapers, Inc. (1988), 41 Ohio App.3d 343, 535 N.E.2d 755. When the
plaintiff is a private figure, the required degree of fault is ordinary negligence.
Lansdowne v. Beacon Journal Publishing Co. (1987), 32 Ohio St.3d 176, 512

N.E.2d 979.2 On the other hand, if the plaintiff is a public figure, then the

*The determination of whether a party is a private or public figure is a matter of law.
Milkovich v. News-Herald (1984), 15 Ohio St.3d 292, 294, 473 N.E.2d 1191.



—O—
plaintiff must show that the defendant acted with actual malice.2 Lansky v.

Rizzo, Cuyahoga App. No. 88356, 2007-Ohio-2500.

Limited Purpose Public Figure

{119} In addition, courts have created a “limited purpose public figure,”
which is a plaintiff who becomes a public figure for a specific range of issues
from which the person gains general notoriety in the community. Gertz v. Robert
Welch, Inc. (1974), 418 U.S. 323, 94 S.Ct. 2997, 41 L.Ed.2d 789. In order to
determine whether someone is a limited purpose public figure, the court must
examine: “(1) the individual’s participation in the controversy from which the
alleged defamation arose, and (2) whether that individual has attained a general
notoriety in the community as a result of that participation.” Kassouf v.

Cleveland Magazine City Magazines (2001), 142 Ohio App.3d 413, 755 N.E.2d

*The plaintiffs argue that the statements in the two articles are “libelous per se.”
Statements are libelous per se if they accuse one of criminal activity or are injurious to
one’s trade or occupation. Fishv. Heatherdowns County Club Assn. (June 7,1991), Lucas
App. No. L-90-072. Because the plaintiffs argue that the two articles do both, they claim
that malice and damages are presumed.

However, the presumption of actual malice was declared unconstitutional by the
United States Supreme Court in New York Times Co. v. Sullivan (1964), 376 U.S. 254, 84
S.Ct. 710, 11 L.Ed.2d 686. See, also, Clark v. Plain Dealer Publishing Co. (Nov. 4, 1982),
Cuyahoga App. No. 44544, where this court held that “constitutional law now requires that
liability for any form of libel requires some degree of fault on the publisher” and Thomas H.
Maloney & Sons, Inc. v. E. W. Scripps Co. (1974), 43 Ohio App.2d 105, 110, 334 N.E.2d
494, where this court held that an “individual bringing a libel suit based upon a publication
which is defamatory on its face must prove not only the publication of such statement but
also actual injury, and fault on the part of the publisher. Such fault may consist of either
negligent failure to exercise due care, or a greater degree of fault such as express or actual
malice.”



10—
976, citing Talley v. WHIO TV-7 (1998), 131 Ohio App.3d 164,722 N.E.2d 103.
Any person may become a limited purpose public figure as to public issues or
controversies into which he or she injects him or herself. E. Canton Edn. Assn.
v. Mcintosh (1999), 85 Ohio St.3d 465, 482, 709 N.E.2d 468. In order for the
statement to be defamatory, a limited purpose public figure must prove that the
libelous statement was made with actual malice. Kassouf.

{1 20} The plaintiffs argue that they are not a public figure or a limited
purpose public figure. The Plain Dealer, on the other hand, argues that the
plaintiffs are a limited purpose public figure because White actively engaged in
business with government entities that are subject to public scrutiny. We agree.

{1 21} This court has found that individuals, by entering certain lines of
work, have voluntarily exposed themselves to media attention and are
considered public figures. Nussbaumer v. Time, Inc. (Nov. 6, 1986), Cuyahoga
App. No. 49872. We have also found that a plaintiff who had numerous city
contracts related to parking and impound lots, had recently been indicted by federal
authorities, and was involved in other controversies that were written about in past
articles was a limited purpose public figure because his “business activities thrust
him into the center of important public controversies.” Kassouf at 422.

{1 22} Furthermore, when an individual undertakes a course of conduct that

invites attention, even though such attention is not desirable, he may be deemed a



11—
public figure. McDowell v. Paiewonsky (C.A.3, 1985), 769 F.2d 942 (where the court
held that an architect was a limited purpose public figure because he accepted
public projects and engaged in conduct that was likely to invite public attention and
scrutiny). See, also, Kensington Land Co. v. Zelnick (C.P. 1998), 95 Ohio Misc.2d
45,54, 706 N.E.2d 1279 (where the court held that developers who repeatedly seek
zoning approval from government agencies are public figures with respect to First
Amendment analysis).

{1 23} In the instant case, the plaintiffs’ activity in soliciting and obtaining
business with public agencies and retirement funds makes them limited purpose
public figures. The record demonstrates that Great Lakes worked with the BWC
and the Ohio Treasurer's office. More than half of Great Lakes’ brokerage work
was for governmental entities. The BWC was Great Lakes’ largest client, and
the commissions received for the plaintiffs’ work were paid with BWC funds. As
a state entity, the BWC's investment activity is subject to public trust and
scrutiny. Thus, the plaintiffs’ voluntary business activity with the BWC placed
them in the midst of significant public controversy and subjected them to
scrutiny from the public and the press as well. Moreover, the plaintiffs used a
“spokesperson” for the media regarding the BWC scandal.

{1 24} Therefore, we conclude that the trial court did not err in finding that

the plaintiffs are limited purpose public figures.



—12—

Actual Malice

{1 25} Having made the determination that White and Great Lakes are
limited purpose public figures, we next determine whether the plaintiffs
presented clear and convincing evidence of actual malice on the part of The Plain
Dealer.#

{1 26} In Varanese v. Gall (1988), 35 Ohio St.3d 78, 518 N.E.2d 1177,
paragraph one of the syllabus, the Ohio Supreme Court held that in order to
establish actual malice, the plaintiff must demonstrate, with convincing clarity,
that the defendant published the defamatory statement either with actual
knowledge that the statement was false, or with reckless disregard as to whether
it was false.

{1 27} “Such reckless disregard may be established by clear and convincing
evidence that the defendant proceeded to publication despite a ‘high degree of
awareness of *** probable falsity,” or that ‘the defendant in fact entertained
serious doubts as to the truth of his publication.” Id. (Citations omitted.)

{1 28} Moreover, “reckless conduct is not measured by whether a

reasonably prudent man would have published, or would have investigated

*“Whether the evidence is sufficient to support a finding of actual malice is a
qguestion of law for the court to decide.” Lansky at 19, citing Harte-Hanks
Communications, Inc. v. Connaughton (1989), 491 U.S. 657, 109 S.Ct. 2678, 105 L.Ed.2d
562.



-13—
before publishing. There must be sufficient evidence to permit the conclusion
that the defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of his
publication. Publishing with such doubts shows reckless disregard for truth or
falsity and demonstrates actual malice.” Id., quoting St. Amant v. Thompson
(1968), 390 U.S. 727, 88 S.Ct. 1323, 20 L.Ed. 262.

{129} Thus, the proper focus is solely on the defendant’s state of mind
“toward the truth or falsity of the statement alleged to be defamatory” at the
time of publication. Varanese; St. Amant. Accordingly, when a statement is
supported by some basis in fact, courts have found insufficient evidence of actual
malice even if the statement is ultimately found to be untrue. New York Times.

Defamatory Statements at Issue

{1 30} The first article at issue, dated August 26, 2005, is entitled “Workers’
Comp Ignored Warning About Brokers’ Fees.” Plaintiffs argue that the following
numbered statements establish evidence of actual malice.’

1) The article states that the BWC ignored a warning from the SEC that

three investment firms, including Great Lakes, received “excessive

fees” for their brokerage work for the BWC.

2) The article states that the “trio of BWC bond brokerages the SEC chose
to review were no strangers to investment scandal.”

°Plaintiffs also dispute several statements in the two articles that we find are not “of
and concerning” the plaintiffs. Thus, these statements are not addressed in the
defamation analysis but in our treatment of the third assignment of error.



14—

{1 31} On November 8, 2002, the SEC sent a letter to the BWC. In that letter,
the SEC stated that particular commissions “appear|[ed] to be excessive.” In another
letter written on March 17, 2004, the SEC wrote that there may be “possible abuse”
and that the commissions “may be” excessive. The SEC also notified the BWC that
the rates it paid were potentially high for everyone.

{1 32} Plaintiffs argue that the SEC letter was speculative and that the BWC,
the Attorney General’s office, and Joseph Rice, the plaintiffs’ spokesman,
denounced the suggestion prior to the article’s publication. They further allege that
the word “scandal” ties one to criminal activity and there was no proof that they were
involved in any criminal activity related to Tom Noe, Joe Deters (“Deters”) or Terry
Gasper (“Gasper”).

{1 33} The article states that White was a friend of Gasper’s and that they were
fellow alumni of St. Ignatius High School. The article also states that Gasper, who
was forced to resign, was the BWC'’s former chief investment officer who failed to
inform the BWC of the SEC’s concerns.

{1 34} However, “the mere presence of conflicting stories in a defendant’s
own files does not establish that the defendant knew that the [statement] was
false, ‘since the state of mind required for actual malice would have to be
brought home to the persons in *** the organization having responsibility for the

publication [The Plain Dealer].” Varanese at 81, quoting New York Times.



15—
Furthermore, the “[f]lailure to investigate does not in itself establish bad faith.”
St. Amant. Thus, we do not find that these statements show actual malice.

3) The article states, “Furthermore, the bureau allowed brokers like Great
Lakes Capital Partners, U.S. Discount Brokerage Inc. and Mantor
Watson Securities to designate their own commissions. And there was
no evidence these brokers could handle large volume trades, the SEC
said.”

{135} The Plain Dealer concedes that this is a misstatement because
investment managers not brokers set the commissions. The plaintiffs argue that
defendants knew about the word choice and printed it anyway. However, there is no
evidence in the record that the statement was published with a high degree of
awareness of its probable falsity. One of the writers of the article, Julie Smyth
(“Smyth”), acknowledged the mistake in word choice but did not remember whether
she wrote the sentence or how the mistake had occurred. Thus, we do not find
that these statements were made with actual malice at the time they were
published.

4) The article states, “The brokers were overpaid ‘without performing any
real responsibilities or incurring any costs other than clearing fees for
executing the trades,’ the SEC said.”

{136} The plaintiffs argue that The Plain Dealer made unsubstantiated

conclusions despite the fact that the SEC stated in its letter to the BWC that the

comments were based only on the “staff's examination and are not findings or

conclusions of the Commission.” As such, the plaintiffs argue that The Plain Dealer



-16—
misconstrued the truth and “used ‘superheated language’ to connect White and
Great Lakes to wrongdoing.”

{137} We note that “a news report is considered a substantially accurate
account of official government information or of a government report if the ‘gist’ or
the ‘sting’ of the allegedly defamatory aspects of the news report taken as a whole
accurately reflects the substance of the *** information obtained from official reports.”

Haynik v. Zimlich (C.P. 1986), 30 Ohio Misc.2d 16, 508 N.E.2d 195. Moreover,
“[e]rrors as to secondary facts, that is, facts which do not change the import of the
story or substantially alter the substance of the allegedly defamatory (but protected)
aspect of the story, are not actionable.” 1d.

{138} We find that these statements are substantially fair and accurate
accounts of the statements made by the SEC in its letters. Thus, these statements
are not defamatory.

5) The article states, “Great Lakes also worked for MDL Capital
Management, another politically connected investment firm that
employed the daughter of former bureau Oversight Commissioner
George Forbes. MDL lost $215 million in bureau investments.”

{1 39} Plaintiffs argue that Great Lakes never “worked for” MDL. Rather they

claim that Great Lakes “executed trades for MDL, just like dozens of other

companies.” Plaintiffs argue that this statement insinuates unsupported criminal

activity.



17—

{1 40} For a statement to be defamatory under Ohio law, the “words must be of
such a nature that courts can presume as a matter of law that they tend to degrade
or disgrace the person of whom they are written or spoken, or hold him up to public
hatred, contempt or scorn.” Bram v. M. Weingold & Co. (Mar. 30, 2000), Cuyahoga
App. No. 76041, quoting Moore v. P.W. Publishing Co. (1965), 3 Ohio St.2d 183,
188, 209 N.E.2d 412, cert. denied (1966), 382 U.S. 978, 15 L.Ed.2d 469, 86 S.Ct.
549.

{1 41} In the instant case, it is the reader’s perception of MDL’s conduct, not
the statement itself, that could potentially affect the plaintiffs’ reputation. The
statement that Great Lakes also worked for MDL makes no defamatory assertion
regarding the plaintiffs’ conduct. See Ferreriv. Plain Dealer Publishing Co. (2001),
142 Ohio App.3d 629, 756 N.E.2d 712. Thus, we do not find that this statement was
made with actual malice.

{1 42} The second article, dated November 18, 2005, is entitled, “BWC brokers
turn up in New Hampshire scandal.” It states that Theobold, the former chairman of
the Board of the NHRS, was forced to resign after discovery that he had undisclosed
dealings with companies involved with the NHRS. The plaintiffs take issue with the
following statements or word choice, which we designate by letters:

A)  The word “scandal” that is used in the title and in the body of the article.

B)  “Excessive commissions” being paid to a trio of politically connected
investment brokers (Great Lakes, U.S. Discount, and Mantor).



-18—
C) The article states that, “***it emerged in press reports that a private
business in which Theobold is a partner appeared to have had an
association with Great Lakes Capital Partners two years before the
Westlake firm landed a contract with the New Hampshire retirement

system.”

{1 43} We do not find actual malice in these statements for the same reasons
set forth in our discussion of statements 1, 2, and 4 of the August 26, 2005 article
above.

D) The articles states, “Both U.S. Discount and Raymond James, White’s
and Mantor’s respective employers at the time, appeared on a short list
of brokers at then-Ohio Treasurer Joe Deters’ office. The list was
central to a contributions-for-favors scheme in which three Deters
associates were convicted.”

{1 44} The plaintiffs argue that The Plain Dealer would like its readers to

believe that White is in some way involved in this “scheme” to do business in an

“illegal” “set-up or an arrangement.” However, we note that White did work for U.S.
Discount. As we stated above, placing White’s name in a position that does not
appear favorable is not sufficient to constitute actual malice.

{1 45} Having reviewed the two articles, we agree with the trial court in
finding that the plaintiffs failed to establish by clear and convincing evidence
that The Plain Dealer acted with actual malice and that The Plain Dealer’s
published statements were false statements of fact. The thrust of the plaintiffs’

argument is that The Plain Dealer intentionally misstated information in the

two articles despite having information that contradicted the two articles. These



~19-

allegations, if true, might raise an issue of negligence, but they do not

demonstrate actual malice.

{1 46} Accordingly, the first and second assignments of error are overruled.

Statements Not Concerning the Plaintiffs

{147} In the third assignment of error, the plaintiffs argue that the trial

court erred in determining that some of the statements printed by The Plain

Dealer did not concern them. The trial court in the instant case found that the

following statements do not pertain to the plaintiffs and are not relevant to the

defamation claim.

1)

2)

3)

4)

5)

6)

“Worker’'s Comp ignored warning about broker’s fees.”

“Former investment officers for the bureau hid the U.S. Securities
and Exchange Commission warning from their superiors, bureau
officials said.”

“A Plain Dealer analysis at the time identified Raymond James and
U.S. Discount Brokerage among six firms that did 88 percent of the
business at Deters’ office.”

Patrick White worked for U.S. Discount Brokerage in 2001 when it was
“entangled in the pay-to-play allegations that swept Republican State
Treasurer Joe Deters’ office in 2001” before he started Great Lakes in
2002.

“Petro spokeswoman Kim Norris said the SEC has not responded to
Petro’s April 2004 letter, which disputed the SEC'’s findings.”

“It came to light in August that Petro declined to act when the SEC
first identified the exorbitant BWC fees there years ago.”



—20—

7) “At the time of the initial warning, the BWC'’s investment operation
was enjoying regular kudos for its achievements.”

{1 48} We note that in order to be actionable, a plaintiff in a defamation
action must demonstrate that the alleged defamatory statement were “of and
concerning” the plaintiff. New York Times. Thus, we agree with the trial court’s
finding that the above statements do not pertain to the plaintiffs’ defamation
claim.

{1 49} Because the court was correct in considering only statements that
specifically concern the plaintiffs in its analysis, we find that the third
assignment of error lacks merit.

Alleged Tortious Interference

{150} In the fourth assignment of error, the plaintiffs argue that the trial
court erred in granting summary judgment on their tortious interference with
business and contractual relationships claims.

{151} In order to establish tortious interference with a business
relationship, a plaintiff must prove:

“(1) a business relationship or contract; (2) the wrongdoer’s knowledge of the
relationship or contract; (3) the wrongdoer's intentional and improper
action taken to prevent a contract formation, procure a contractual breach,
or terminate a business relationship; (4) a lack of privilege; and (5)
resulting damages.” Castle Hill Holdings, LLC v. Al Hut, Inc., Cuyahoga
App. No. 86442, 2006-Ohio-1353, citing Brookeside Ambulance, Inc. v.
Walker Ambulance Serv. (1996), 112 Ohio App.3d 150, 155-156, 678
N.E.2d 248.



21—

{152} In order to establish tortious interference with a contractual
relationship, a plaintiff must prove:

“(1) the existence of a contract, (2) the wrongdoer’s knowledge of the contract, (3)
the wrongdoer’s intentional procurement of the contract’s breach, (4) the
lack of justification, and (5) resulting damages.” Fred Siegel Co., L.P.A.v.
Arter & Hadden, 85 Ohio St.3d 171, 176, 1999-Ohio-260, 707 N.E.2d 853.
{153} The plaintiffs argue that The Plain Dealer's knowledge that the

articles were defamatory was sufficient to prove intent to interfere with the

plaintiffs’ business and contractual relationships. However, a review of the
record reveals that the plaintiffs did not present any evidence that The Plain

Dealer intentionally procured the contract’s breach. Without such evidence, the

plaintiffs have failed to establish a claim for tortious interference with business

and contractual relationships. Thus, the trial court correctly entered summary
judgment on the plaintiffs’ tortious interference with business and contractual
relationships claims.

{154} Accordingly, the fourth assignment of error is overruled.

Judgment is affirmed.

It is ordered that appellees recover of appellants costs herein taxed.

The Court finds there were reasonable grounds for this appeal.

It is ordered that a special mandate issue out of this court directing the

common pleas court to carry this judgment into execution.



—22_

A certified copy of this entry shall constitute the mandate pursuant to

Rule 27 of the Rules of Appellate Procedure.

COLLEEN CONWAY COONEY, PRESIDING JUDGE

ANTHONY O. CALABRESE, JR., J., and
CHRISTINE T. McMONAGLE, J., CONCUR



		reporters@sconet.state.oh.us
	2008-12-11T12:16:55-0500
	Supreme Court of Ohio
	Supreme Court of Ohio
	this document is approved for posting.




