
[Cite as Martinez v. WTVG, Inc., 2008-Ohio-1789.] 

 
 
 
 
 
 

IN THE COURT OF APPEALS OF OHIO 
SIXTH APPELLATE DISTRICT 

 LUCAS COUNTY 
 

 
Ricardo Martinez      Court of Appeals No. L-07-1269 
  
 Appellant Trial Court No. CI-05-4055 
 
v. 
 
WTVG, Inc., et al. DECISION AND JUDGMENT ENTRY 
 
 Appellee Decided:  April 11, 2008 
 

* * * * * 
 

 Jerry P. Purcel, for appellant. 
 
 Thomas G. Pletz and Neema M. Bell, for appellee. 
 

* * * * * 
 

SINGER, J.  

{¶ 1} Appellant, Ricardo Martinez, brings this accelerated appeal from a 

summary judgment issued by the Lucas County Court of Common Pleas in a defamation 

suit.  Because we do not find that a genuine issue of material fact exists, we affirm. 

{¶ 2} The facts giving rise to this appeal are as follows.  Appellee, WTVG-TV 

Channel 13, regularly broadcasts a nightly news program at 11:00 p.m. called Nightbeat.  



 2. 

During the February 24, 2005 edition of Nightbeat¸ appellee reported the recent grand 

jury indictments of Misty Davis, Jeffrey Lauharn, and Ricardo Martinez for the rape of a 

12-year-old girl.  Along with the report, appellee displayed mug shots of all three of the 

indicted individuals, including a mug shot of Ricardo Martinez.  The mug shot that 

appellee displayed, however, was not that of the recently indicted Ricardo Martinez, but 

instead was appellant's mug shot.  While appellant and the recently indicted Ricardo 

Martinez share the same name, appellant was not indicted for rape, and appellant had 

never been indicted for a sexually-related offense.   

{¶ 3} Appellee obtained appellant's mug shot from the Lucas County Sheriff's 

Department following its general practice to obtain mug shots for news reports.  On the 

afternoon of February 24, 2005, appellee's crime beat reporter, Erica Hurtt, informed the 

station's news director, Brian Tauring, that a grand jury had indicted Misty Davis and 

Jeffrey Lauharn on two counts of rape and Ricardo Martinez on two counts of rape and 

two counts of gross sexual imposition.  The news director then instructed Matt Simansky, 

the producer of Nightbeat, to include the indictments in the news broadcast that evening, 

and to obtain mug shots to include with the report.   

{¶ 4} The producer delegated this task to the night assignment editor, Jennifer 

Dugan, who called the Lucas County Sheriff's Department to request the three mug shots.  

She asked for the mug shots by stating the name of each suspect and by mentioning the 

rape indictments.  The officer interrupted her, stating that he knew the story and that the 

other stations were asking for the same mug shots.  He told her he would have them on 



 3. 

the counter to pick up.  One of appellee's photographers, Brian Sobolweski, picked up the 

mug shots, and the mug shots were used in that evening's broadcast.   

{¶ 5} One of the mug shots provided by the Lucas County Sheriff's Department 

was appellant's mug shot.  No evidence was presented to the trial court to determine 

whether the Lucas County Sheriff's Department records of appellant were inaccurate and 

incorrectly identified appellant as the indicted Ricardo Martinez, or whether the officer 

that evening simply accessed the records of the wrong Ricardo Martinez to find the mug 

shot. 

{¶ 6} Immediately after seeing the news report, appellant called appellee.  

Jennifer Dugan, the night assignment editor, took appellant's call.  Appellant told the 

night assignment editor that appellee had displayed the wrong mug shot in connection 

with the indictment.  He demanded that the photo not be used again, and was told that he 

would be called back.  The night assignment editor promptly informed the Nightbeat 

producer, news director, and Diane Larson, managing editor and anchor.  The managing 

editor sent an e-mail to the news director stating that she had been informed that the 

station had used the mug shot of the wrong Ricardo Martinez, and that they needed to 

double check to ensure they had the correct mug shot.  Appellee did not return appellant's 

phone call. 

{¶ 7} Appellee's "Master Control" department automatically recorded and re-

aired the 11:00 p.m. broadcast at 2:30 a.m. the next morning.  Thus, appellant's mug shot 

was once again broadcast in connection with the grand jury indictments.  Appellant's mug 



 4. 

shot was not used for the 8:00 a.m. news later that morning at the direction of the 

managing editor.    

{¶ 8} Appellant filed a suit against appellee in the Lucas County Court of 

Common Pleas, claiming two counts of defamation, one arising from each broadcast of 

the incorrect mug shot, negligence, and intentional infliction of emotional distress.  

Appellee filed an answer, and then filed a motion for summary judgment.  In its brief, 

appellee argued that summary judgment was appropriate for the defamation causes of 

action because appellee was protected by a privilege in both R.C. 2317.05 and the 

common law.  Appellee argued that because the news report was a fair and impartial 

report of a grand jury proceeding gained from government sources, appellee's claim 

failed as a matter of law.  Appellee further argued that if the underlying defamation claim 

failed, so too did the tort causes of action. 

{¶ 9} Appellant opposed appellee's motion, arguing that appellant was not 

entitled to the statutory privilege because the news report contained information 

extraneous to the grand jury proceedings, namely, the mug shot.  Appellant also argued 

that the information was incorrect and therefore should not be protected by the privilege.  

Last, appellant argued that no common law "neutral reportage" privilege is recognized in 

Ohio, and thus appellee was not entitled to judgment as a matter of law on the defamation 

claims.  Further, appellant argued that if the defamation claims still existed, so too should 

the negligence and intentional infliction of emotional distress claims. 



 5. 

{¶ 10} The trial court granted appellee's motion for summary judgment, finding 

that appellee was protected under the "fair report" privilege codified in R.C. 2317.05.  

The court held that while appellee's news report was incorrect, the report was privileged 

because appellee gained its information from a government source.  Further, appellee did 

not publish the report maliciously.  Therefore, the court concluded, appellee could not be 

held liable for defamation.  The court also held that "derivative tort claims for emotional 

distress cannot co-exist with a defamation claim."   

{¶ 11} Appellant now appeals, setting forth the following assignments of error:   

{¶ 12} 1.  "The trial court erred in finding a mug shot of plaintiff-appellant added 

to the grand jury report of an indictment of a different Ricardo Martinez is within the 

'impartial report' privilege of 2317.05." 

{¶ 13} 2.  "The trial court erred in not finding a jury question in whether defendant 

acted maliciously in the twice publication of the plaintiff-appellant's mug shot to 

incorrectly illustrate an individual charged with child rape." 

{¶ 14} 3.  "The court below erred in not viewing the facts as nonprivledged [sic] 

slander and in not applying the standard of proof for non public figure slander of clear 

and convincing proof of negligence." 

{¶ 15} 4.  "The court erred in dismissing appellant's intensional [sic] and reckless 

infliction of emotional distress claim in holding derivative tort claims cannot co-exist 

with a defamation claim."  



 6. 

{¶ 16} On review, appellate courts employ the same standard for summary 

judgment as trial courts.  Lorain Natl. Bank v. Saratoga Apts. (1989), 61 Ohio App.3d 

127, 129.  The motion may be granted only when it is demonstrated:  "* * * (1) that there 

is no genuine issue as to any material fact; (2) that the moving party is entitled to 

judgment as a matter of law; and (3) that reasonable minds can come to but one 

conclusion, and that conclusion is adverse to the party against whom the motion for 

summary judgment is made, who is entitled to have the evidence construed most strongly 

in his favor."  Harless v. Willis Day Warehousing Co. (1978), 54 Ohio St.2d 64, 67, 

Civ.R. 56(C). 

{¶ 17} When seeking summary judgment, a party must specifically delineate the 

basis upon which the motion is brought, Mitseff v. Wheeler (1988), 38 Ohio St.3d 112, 

syllabus, and identify those portions of the record that demonstrate the absence of a 

genuine issue of material fact.  Dresher v. Burt (1996), 75 Ohio St.3d 280, 293.  When a 

properly supported motion for summary judgment is made, an adverse party may not rest 

on mere allegations or denials in the pleading, but must respond with specific facts 

showing that there is a genuine issue of material fact.  Civ.R. 56(E); Riley v. Montgomery 

(1984), 11 Ohio St.3d 75, 79.  A "material" fact is one which would affect the outcome of 

the suit under the applicable substantive law.  Russell v. Interim Personnel, Inc. (1999), 

135 Ohio App.3d 301, 304; Needham v. Provident Bank (1996), 110 Ohio App.3d 817, 

826, citing Anderson v. Liberty Lobby, Inc. (1986), 477 U.S. 242, 248.  



 7. 

{¶ 18} We first consider appellant's first and third assignments of error because 

they both concern privilege.  In appellant's first assignment of error, he claims that the 

news report published by appellee is not protected by R.C. 2317.05, and in his third 

assignment, he claims that the news report was non-privileged slander.  R.C. 2317.05 

provides in part:   

{¶ 19} "The publication of a fair and impartial report of the return of any 

indictment, the issuing of any warrant, the arrest of any person accused of crime, or the 

filing of any affidavit, pleading, or other document in any criminal or civil cause in any 

court of competent jurisdiction, or of a fair and impartial report of the contents thereof, is 

privileged. * * *"  Whether a publication falls under this privilege is a question of law.  

Worrell v. Multipress, Inc. (1989), 45 Ohio St.3d 241, 248-49. 

{¶ 20} In order to claim the privilege in R.C. 2317.05, "the defendant must 

demonstrate that the publication is a substantially accurate report of the official record."  

Oney v. Allen (1988), 39 Ohio St.3d 103, paragraph two of the syllabus.  A substantially 

accurate report "conveys the essence of the official record to the ordinary reader, without 

misleading the reader by the inclusion of inaccurate extra-record information or the 

exclusion of relevant information in the record."  Id. at paragraph three of the syllabus.    

{¶ 21} In the Nightbeat broadcast, there were several reports of official records.  

First, appellee reported the return of a grand jury indictment.  Appellee's statements 

concerning the grand jury indictment alone were substantially accurate, and substantially 

accurate reports of grand jury indictments are specifically privileged under R.C. 2317.05.  



 8. 

Second, appellee broadcast appellant's mug shot.  The broadcast of the mug shot alone 

also falls under the privilege because it is part of appellant's arrest record, or "a fair and 

impartial report of * * * the arrest of any person accused of crime."  R.C. 2317.05.   

{¶ 22} The issue in this case, however, is the publication of the mug shot in 

connection with the grand jury indictments.  The grand jury did not indict appellant.  

Appellant's arrest record and the grand jury indictments are completely separate official 

records. Thus, appellee's broadcast of the records together was not a "substantially 

accurate report" of either of these official records because by including "extra-record 

information" it misled viewers into believing that appellant was recently indicted by a 

grand jury for rape.  Therefore, in order to fall under the privilege in R.C. 2317.05, 

appellee's report must be based on some other official record.   

{¶ 23} The only other possible "official record" in this case is one that may have 

resulted from the conduct of the Lucas County Sheriff's Department officer.  By 

providing appellee with appellant's mug shot in response to a specific request for the mug 

shots of those recently indicted by the grand jury for rape, the officer was making a 

representation that appellant's arrest record reflected that the grand jury had indicted him 

for rape.  Whether this representation constitutes an "official record" of the grand jury 

proceeding under R.C. 2317.05 is central to appellant's first assignment of error. 

{¶ 24} The trial court found that "information reported by government officials" is 

protected under R.C. 2317.05.  Appellant contends that not all information from a 

government source is protected by R.C. 2317.05.  Appellant cites April v. Reflector-



 9. 

Herald, Inc. (1988), 46 Ohio App.3d 95, a Sixth Appellate District case, to support this 

contention.  The appellant in that case, April, was an employee who had been terminated 

from a county's sheriff's department.  Id. at 96.  After her termination, April filed an age 

discrimination claim against the county, and the county sheriff negotiated a settlement 

with her.  Id.  The settlement was addressed in a county commissioner's meeting.  Id.  

After the commissioner's meeting, the county sheriff told a reporter for the newspaper 

that April had been fired for stealing from the department.  Id.  April had not in fact 

stolen from the department.  Id.  Further, no such accusation was made during the 

commissioner's meeting.  Id. at 97. 

{¶ 25} The newspaper published the sheriff's defamatory statement, and April sued 

the newspaper for defamation.  Id. at 96-97.  The court considered a privilege to 

defamation which protects the report of any defamatory statements made within 

legislative or judicial proceedings.  Id. at 97.  This privilege is codified at R.C. 2317.04.  

The court found that a report of a defamatory statement made outside of a proceeding 

was not protected by the privilege, even if the statement was made by a government 

official who was involved in the proceeding and the statement was about the events of the 

proceeding.  Id.   

{¶ 26} The facts in April, however, are different from those in the case at bar.  In 

April, the government official told reporters his version of one of the issues in the 

hearing.  Id. at 96.  His statements did not originate from a source protected by the 

privilege; just because they related to a proceeding did not make them part of a 



 10. 

proceeding.  Id. at 97.  In the case at bar, however, the officer merely accessed an arrest 

record, a record specifically protected by the privilege, without making any comment.  It 

is true that the officer's representation that appellant was the recently indicted Ricardo 

Martinez was erroneous and that the representation inaccurately reflected appellant's 

arrest record.  This error, however, resulted from his failure to access the correct record, 

and not from his failure to accurately describe the record.   

{¶ 27} Indeed, reports based on inaccurate official records are protected by the fair 

report privilege in R.C. 2317.05.  Smitek v. Lorain Cty. Printing & Publishing Co. 

(Oct. 11, 1995), 9th Dist. No. 94CA006023.  In Smitek, a newspaper incorrectly reported 

that the appellant had violated several land use ordinances.  Id.  The newspaper based its 

reports on a press conference given by the mayor in which he stated that "the city would 

be issuing a number of citations against [a]ppellant * * * for violations of land use 

ordinances."  Id.  The mayor had received incorrect information from the county auditor's 

office regarding the ownership of the property that was the subject of the citations; 

appellant's husband, and not appellant, was the owner of the property.  Id.  Due to the 

inaccuracy of the auditor's records, appellant was actually issued more than 60 citations, 

but these charges were later dropped.  Id.  

{¶ 28} The court held, however, that the newspaper was privileged in reporting the 

incorrect charges, even after it had been put on notice that the charges may have been 

incorrect.  Id.  The court stated that the newspaper made "a fair report of what later was 

shown to be inaccurate information provided by government officials."  Id.  The court 



 11. 

emphasized that "the indiscriminate repetition of accusations at the mere say-so of any 

government official" was not protected, but in that case, "the error in the information 

provided was the result of recording errors."  Id.  The court held that the report was 

protected by the "fair report" privilege, codified in R.C. 2317.04 and 2317.05.  Id.   

{¶ 29} If official records inaccurately maintained by government officials are 

protected by the privilege, then official records inaccurately accessed by government 

officials must also be protected by the privilege.  The news media should be able to rely 

on government records to accurately reflect the facts, and should be protected from 

defamation if those records are wrong, as recognized by the court in Smitek.  Id.  

Similarly, the news media should be able to rely upon those in charge of accessing 

official records to provide them with the correct requested records.   

{¶ 30} The purpose of the privilege in R.C. 2317.05 is to protect news media and 

others from defamation claims when making substantially accurate reports of information 

contained in official records.  See Young v. The Morning Journal (1996), 76 Ohio St.3d 

627, 629.  In cases in which the only reasonable way to access an official record is to 

request the record from a government official, the purpose of the privilege would be 

defeated if the actions of the government official in merely accessing the record are 

considered outside of the privilege.  Therefore, we find that the actions of the Lucas 

County Sheriff's officer in accessing an arrest record are part of the privilege in R.C.  

2317.05.   



 12. 

{¶ 31} Because appellee had to rely upon a government official to access the arrest 

record of the recently indicted Ricardo Martinez, and appellee broadcasted a substantially 

accurate report of the record that was provided, we find that appellee's news report is 

protected by R.C. 2317.05.  Because we find the broadcast falls within the privilege in 

R.C. 2317.05, we find appellant's first and third assignments of error not well-taken. 

{¶ 32} Next, we turn to appellant's second assignment of error, which states that 

the trial court erred in finding that appellee did not act maliciously.  Under R.C. 2317.05, 

once appellee's report has been found to fall within the privilege, appellant can defeat the 

privilege only if he establishes that the report "was published maliciously, or that 

[appellee] has refused or neglected to publish in the same manner in which the 

publication complained of appeared, a reasonable written explanation or contradiction 

thereof by the plaintiff, or that the publisher has refused, upon request of the plaintiff, to 

publish the subsequent determination of such suit or action."1     

{¶ 33} Thus, the fair report privilege in R.C. 2317.04 and 2317.05 is a qualified 

privilege to defamation.  "In a qualified privilege case, 'actual malice' is defined as acting 

with knowledge that the statements are false or acting with reckless disregard as to their 

truth or falsity."  Jackson v. Columbus, ___ Ohio St.3d ___, 2008-Ohio-1041, ¶ 10, 

quoting Jacobs v. Frank (1991), 60 Ohio St.3d 111, paragraph two of the syllabus.  "The 

phrase 'reckless disregard' applies when a publisher of defamatory statements acts with a 

                                              
1Appellant does not argue in his appeal that appellee refused to publish his 

"reasonable written explanation or contradiction * * * or * * * the subsequent 
determination of such suit or action."  R.C. 2317.05. 



 13. 

high degree of awareness of their probable falsity, or when the publisher in fact 

entertained serious doubts as to the truth of his publication."  Id. (internal citations 

removed). 

{¶ 34} Appellant argues that because appellee did not make an effort to verify that 

the mug shot that it received from the Lucas County Sheriff's Department was the correct 

mug shot, appellee acted with reckless disregard of the truth.  Appellant further points out 

that the name Ricardo Martinez is a common name within the Hispanic community, and 

that the indictment contained serious charges.  Thus, appellant argues that appellee acted 

in reckless disregard of the truth by not investigating the identity of the person pictured in 

the mug shot.   

{¶ 35} We find appellant's argument unpersuasive.  Appellee did not act with 

reckless disregard to the truth by relying on the accuracy of an official record requested 

from the Sheriff's Department, the government body charged with maintaining arrest 

records.  To find that the news media acts with reckless disregard by relying on the 

accuracy of official records provided to them would effectively defeat the privilege in 

R.C. 2317.05.  Therefore, we find that appellee did not act maliciously in the first 

broadcast of appellant's mug shot.   

{¶ 36} With regard to the re-airing of the broadcast at 2:30 a.m. the following 

morning, appellant argues that appellee acted with reckless disregard to the truth because 

appellant had given appellee notice that the mug shot was incorrect prior to the re-airing.  

Appellant supports his argument by pointing out that after appellant called the station, 



 14. 

appellee's managing editor recognized that they needed to "double check" whether 

appellee had the correct mug shot.   

{¶ 37} As of the early morning hours of February 25, 2005, appellee had only two 

conflicting pieces of evidence.  On the one hand, appellee had a mug shot provided by the 

Lucas County Sheriff's Department as the mug shot of the recently indicted Ricardo 

Martinez.  On the other hand, appellee had received an 11:45 p.m. phone call from a 

caller who claimed to be Ricardo Martinez and who demanded to have the mug shot 

removed from the program.  With the advantage of hindsight, we know that the Lucas 

County Sheriff's Department was wrong, and that the caller was actually the Ricardo 

Martinez pictured in the mug shot.   

{¶ 38} We cannot, however, find that appellee acted with reckless disregard of the 

truth by relying on the accuracy of an official record provided by the Sheriff's 

Department over the statements of a caller in the middle of the night, and by allowing the 

news program to be re-aired as usual.  Indeed, in Smitek, the court found that the 

newspaper was privileged in re-publishing inaccurate information that resulted from 

recording errors in official governments, even after it had been put on notice that the 

information was incorrect.  Smitek v. Lorain Cty. Printing & Publishing Co. (Oct. 11, 

1995), 9th Dist. No. 94CA006023.  Accordingly, we find that appellee did not act with 

actual malice in the second broadcast, and appellant's second assignment of error is not 

well-taken. 



 15. 

{¶ 39} In his fourth assignment of error, appellant states that the trial court erred in 

dismissing appellant's intentional tort claims.  The trial court found that "derivative tort 

claims for emotional distress cannot co-exist with a defamation claim."   

{¶ 40} Ohio courts have recognized on numerous occasions that when a tort claim 

is based on privileged speech, the tort claim must fail.  See, e.g., A & B-Abell Elevator 

Co. v. Columbus/Cent. Ohio Bldg. & Constr. (1995), 73 Ohio St.3d 1, 15 (holding that 

"where claims such as tortious interference and disparagement are based on statements 

that are qualifiedly privileged under defamation law, the protection afforded those 

statements * * * must also apply in the derivative claims."); Vail v. The Plain Dealer 

Publishing Co. (1995), 72 Ohio St.3d 279, 283 (holding that because "the statements at 

issue are constitutionally protected speech, [the]claims for intentional infliction of 

emotional distress must also fail").  Here, appellant's claim for intentional infliction of 

intentional distress is based on appellee's news report.  Because we hold that this report is 

privileged under R.C. 2317.05, we find that appellant's intentional infliction of emotional 

distress claim must fail.  Accordingly, we find appellant's fourth assignment of error not 

well-taken.  

{¶ 41} On consideration whereof, the judgment of the Lucas County Court of 

Common Pleas is affirmed.  Appellant is ordered to pay the costs of this appeal pursuant 

to App.R. 24. Judgment for the clerk's expense incurred in preparation of the record, fees 

allowed by law, and the fee for filing the appeal is awarded to Lucas County. 

 
        JUDGMENT AFFIRMED. 



 16. 

   Martinez v. WTVG, Inc. 
   C.A. No. L-07-1269 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A certified copy of this entry shall constitute the mandate pursuant to App.R. 27.  
See, also, 6th Dist.Loc.App.R. 4. 
 
 
 
 
 
 
Peter M. Handwork, J.                  _______________________________ 

JUDGE 
Arlene Singer, J.                                

_______________________________ 
William J. Skow, J.                        JUDGE 
CONCUR. 

_______________________________ 
JUDGE 

 

 
 
 

 
This decision is subject to further editing by the Supreme Court of  

Ohio's Reporter of Decisions. Parties interested in viewing the final reported  
version are advised to visit the Ohio Supreme Court's web site at: 

http://www.sconet.state.oh.us/rod/newpdf/?source=6. 
 
 


		reporters@sconet.state.oh.us
	2008-04-14T10:23:05-0400
	Supreme Court of Ohio
	Supreme Court of Ohio
	this document is approved for posting.




