
[Cite as Murray v. Chagrin Valley Publishing Co., 2014-Ohio-5442.] 

 
Court of Appeals of Ohio 

 
EIGHTH APPELLATE DISTRICT 

COUNTY OF CUYAHOGA 
 
  
 

JOURNAL ENTRY AND OPINION 
No. 101394 

 
 
 

ROBERT E. MURRAY, ET AL. 
 

PLAINTIFFS-APPELLANTS 
 

vs. 
 

CHAGRIN VALLEY PUBLISHING 
COMPANY, ET AL. 

 
DEFENDANTS-APPELLEES 

 
 

 
 

JUDGMENT: 
AFFIRMED 

 
 
 

Civil Appeal from the 
Cuyahoga County Court of Common Pleas 

Case No. CV-13-811106 
 
 

BEFORE:  Celebrezze, P.J., S. Gallagher, J., and Kilbane, J. 
 

RELEASED AND JOURNALIZED:  December 11, 2014 
 
 



ATTORNEYS FOR APPELLANTS 
 
Mark Stemm 
L. Bradfield Hughes 
Porter, Wright, Morris & Arthur, L.L.P. 
41 South High Street 
Suite 3200 
Columbus, Ohio  43215-6194 
 
Tracy S. Francis 
J. Philip Calabrese 
Porter, Wright, Morris & Arthur, L.L.P. 
925 Euclid Avenue 
Suite 1700 
Cleveland, Ohio  44115 
 
Kevin Anderson 
Fabian & Clendenin, P.C. 
215 South State Street 
Suite 1200 
Salt Lake City, Utah 84111-2323 
 
Gary Broadbent 
Michael McKown 
46226 National Road 
St. Clairsville, Ohio  43950 
 
ATTORNEYS FOR APPELLEES 
 
For Chagrin Valley Publishing Co. 
 
J. Michael Murray 
Lorraine R. Baumgardner 
Berkman, Gordon Murray & Devan 
55 Public Square 
2200 The Illuminating Building 
Cleveland, Ohio  44113 
 
For Patriots for Change 
 
Molly Gwin 
Samuel M. Pipino 
Isaac, Wiles, Burkholder & Teetor, L.L.C. 
2 Miranova Place, Suite 700 
Columbus, Ohio 43215 



 
FRANK D. CELEBREZZE, JR., P.J.: 
 

{¶1} Appellants, Robert E. Murray, Murray Energy Corp. (“Murray Energy”), American 

Energy Corp., and the Ohio Valley Coal Co., appeal from the grant of summary judgment in 

favor of appellees, Patriots for Change,1 Chagrin Valley Publishing Co., H. Kenneth Douthit III, 

Todd Nighswonger, David C. Lange, Douthit Communications, Inc., Sali A. McSherry, and Ron 

Hill (referred collectively, excluding Patriots for Change, as the “Chagrin Valley Defendants”) 

disposing of appellants’ defamation and false light claims.  Appellants argue the trial court erred 

in granting summary judgment because there are material questions of fact regarding whether the 

statements made in print and online publications are actionable.  After a thorough review of the 

record and law, we affirm the decision of the trial court. 

I. Factual and Procedural History 

{¶2} On December 17, 2012, in front of the headquarters of Murray Energy in Pepper 

Pike, Ohio, Patriots for Change held an organized protest decrying the firing of 156 employees of 

various companies owned by Robert Murray the day after the presidential election.  Protesters 

alleged that Murray fired these individuals as a political stunt.  Sali A. McSherry, a reporter for 

the Chagrin Valley Times, interviewed protestors and sought comments from Murray and Murray 

Energy.  She was able to contact Gary Broadbent, an employee of Murray Energy.  He provided 

her with a statement from Murray Energy as well as statements from Robert Murray.  An article 

appeared in the newspaper on December 20, 2012, reporting on the protest and the response from 

Murray and Murray Energy.  On January 3, 2013, an editorial written by Editor Emeritus David 

                                            
1

 This organization was incorporated at some point in the past, but had its articles of 

incorporation cancelled.  It has since been reinstated, according to its answer. 



Lange appeared in the Chagrin Valley Times.  It was critical of Murray and other appellants.  

The commentary was published in conjunction with a cartoon unfavorably depicting Murray that 

was penned by Ron Hill. 

{¶3} Appellants filed a complaint sounding in defamation and invasion of privacy (false 

light) in the common pleas court of Belmont County, Ohio, on January 11, 2013.  An amended 

complaint was filed on March 21, 2013, in response to a motion for a change in venue filed by 

appellees.  On June 17, 2013, the Belmont County court issued a lengthy and well reasoned 

journal entry granting appellees’ motion and transferring the case to Cuyahoga County. 

{¶4} The lower court received the transferred case on July 23, 2013.  Appellees filed 

answers, and discovery was conducted.  Numerous discovery disputes arose regarding 

depositions and document requests directed toward Murray and other plaintiffs.  Eventually all 

depositions were completed and transcripts were filed with the court.  On March 20, 2014, 

Patriots for Change filed its motion for summary judgment.  The next day, the remaining 

appellees filed their own motion for summary judgment with several appendices.  On March 24, 

2014, Patriots for Change filed a supplemental memorandum.  On April 23, 2014, appellants 

filed their first opposition to summary judgment, also attaching significant appendices.  On 

April 28, 2014, appellants filed a combined brief in opposition to Patriots for Change’s motion.  

A reply brief was filed by the Chagrin Valley Defendants on May 5, 2014.  On May 9, 2014, the 

trial court granted appellees’ motions.  Appellants then timely filed the instant appeal. 

II. Law and Analysis 

A. Standard of Review 

{¶5} The trial court granted summary judgment on behalf of appellees. 



Civ.R. 56(C) specifically provides that before summary judgment may be granted, 
it must be determined that: (1) No genuine issue as to any material fact remains to 
be litigated; (2) the moving party is entitled to judgment as a matter of law; and 
(3) it appears from the evidence that reasonable minds can come to but one 
conclusion, and viewing such evidence most strongly in favor of the party against 
whom the motion for summary judgment is made, that conclusion is adverse to 
that party. 

 
Temple v. Wean United, Inc., 50 Ohio St.2d 317, 327, 364 N.E.2d 267 (1977). 

{¶6} It is well established that the party seeking summary judgment bears the burden of 

demonstrating that no issues of material fact exist for trial.  Celotex Corp. v. Catrett, 477 U.S. 

317, 330, 106 S.Ct. 2548, 91 L.Ed.2d 265 (1986); Mitseff v. Wheeler, 38 Ohio St.3d 112, 115, 

526 N.E.2d 798 (1988).  In Dresher v. Burt, 75 Ohio St.3d 280, 662 N.E.2d 264 (1996), the 

Ohio Supreme Court modified and/or clarified the summary judgment standard as applied in 

Wing v. Anchor Media, Ltd. of Texas, 59 Ohio St.3d 108, 570 N.E.2d 1095 (1991). Under 

Dresher, “the moving party bears the initial responsibility of informing the trial court of the basis 

for the motion, and identifying those portions of the record which demonstrate the absence of a 

genuine issue of fact on a material element of the nonmoving party’s claim.”  (Emphasis sic.)  

Id. at 296.  The nonmoving party has a reciprocal burden of specificity and cannot rest on mere 

allegations or denials in the pleadings.  Id. at 293.  The nonmoving party must set forth 

“specific facts” by the means listed in Civ.R. 56(C) showing a genuine issue for trial exists.  Id. 

{¶7} This court reviews the lower court’s granting of summary judgment de novo.  

Brown v. Scioto Cty. Commrs., 87 Ohio App.3d 704, 622 N.E.2d 1153 (4th Dist.1993).  

Defamation and false light claims are particularly well-suited to summary judgment because 

“‘the determination of whether a public figure has come forward with clear and convincing 

evidence that the defendant was acting with actual malice’” is a question of law.  Clark v. E! 

Entertainment TV, L.L.C., M.D.Tenn. No. 3:13-00058, 2014 U.S. Dist. LEXIS 144414, *28 (Oct. 



10, 2014), quoting Lewis v. NewsChannel 5 Network, L.P., 238 S.W.3d 270, 283 

(Tenn.App.2007).  See also Dupler v. Mansfield Journal Co., 64 Ohio St.2d 116, 120, 413 

N.E.2d 1187 (1980). 

B. Defamation 

{¶8} The First Amendment provides that “Congress shall make no law * * * abridging the 

freedom of speech, or of the press * * *.”  This “constitutional safeguard, we have said, ‘was 

fashioned to assure unfettered interchange of ideas for the bringing about of political and social 

changes desired by the people.’”  New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 269, 84 S.Ct. 

710, 11 L.Ed.2d 686 (1964), quoting Roth v. United States, 354 U.S. 476, 484, 77 S.Ct. 1304, 1 

L.Ed.2d 1498 (1957).  As such, the Constitutional privilege includes laws that seek to impose 

civil liability for speech that falls within the protections of the First Amendment.  New York 

Times at 277. 

{¶9} Not all speech, however, is protected, as noted by the Supreme Court: 

[W]e have consistently ruled that a public figure may hold a speaker liable for the 
damage to reputation caused by publication of a defamatory falsehood, but only if 
the statement was made “with knowledge that it was false or with reckless 
disregard of whether it was false or not.” [New York Times] at 279-280. False 
statements of fact are particularly valueless; they interfere with the truth-seeking 
function of the marketplace of ideas, and they cause damage to an individual’s 
reputation that cannot easily be repaired by counterspeech, however persuasive or 
effective. See Gertz [v. Robert Welch, Inc., 418 U. S. 323, 340, 344, n.9 (1974)].   
But even though falsehoods have little value in and of themselves, they are 
“nevertheless inevitable in free debate,” id. at 340, and a rule that would impose 
strict liability on a publisher for false factual assertions would have an undoubted 
“chilling” effect on speech relating to public figures that does have constitutional 
value. “Freedoms of expression require ‘breathing space.’” Philadelphia 
Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U. S. 767, 772 (1986) (quoting New York Times, 
376 U. S. at 272).  This breathing space is provided by a constitutional rule that 
allows public figures to recover for libel or defamation only when they can prove 
both that the statement was false and that the statement was made with the 
requisite level of culpability. 

   



Hustler Magazine v. Falwell, 485 U.S. 46, 52, 108 S.Ct. 876, 99 L.Ed.2d 41 (1988).  The 

requisite culpability is malice.  Malice indicates publication of a factual assertion “with 

knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not.”  New York 

Times at 280. 

“Since reckless disregard is not measured by lack of reasonable belief or of 
ordinary care, even evidence of negligence in failing to investigate the facts is 
insufficient to establish actual malice. Rather, since ‘erroneous statement is 
inevitable in free debate, and * * * must be protected if the freedoms of 
expression are to have the “breathing space” that they “need * * * to survive,” * * 
*’ (New York Times, supra, at pages 271-72), ‘[t]here must be sufficient evidence 
to permit the conclusion that the defendant in fact entertained serious doubts as to 
the truth of his publication.’” 

 
Scott v. News-Herald, 25 Ohio St.3d 243, 248, 496 N.E.2d 699 (1986), quoting Dupler, 64 Ohio 

St.2d at 119, 413 N.E.2d 1187 (1980), quoting St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731, 88 

S.Ct. 1323, 20 L.Ed.2d 262 (1968). 

{¶10} There is no real dispute that Murray and his companies, through his actions and the 

events that attained national prominence, are public figures subject to comment and discussion.  

Therefore, we review the trial court’s decision using case law dealing with comment regarding 

public figures. 



1. McSherry’s News Article 

{¶11} The article, published on December 20, 2012, and included in its entirety in the 

appendix to this decision, focused on the protest that occurred on December 17, 2012, in front of 

the headquarters of Murray Energy.  McSherry quoted protestors and included descriptions of 

the signs they carried.  The article also included responses to the protest by a Murray Energy 

representative and statements by Murray supplied to McSherry by the representative.  Ironically, 

those statements include allegations that the protesters committed crimes, lied, and that they 

possessed ulterior motives for their actions; the same types of statements appellants allege are 

defamatory. 

{¶12} The news article is intended to be factual and addresses a newsworthy event.  

Appellants take issue with a number of statements made therein.  They claim the protestors 

made defamatory statements that were published in the article that Murray or his related 

companies are known for violating environmental and safety regulations.  First, this was 

published as an opinion of one of the protestors, not as an accurate fact about Murray’s 

reputation.  But even construing this statement as a fact, it is still not an actionable statement of 

fact against McSherry and the other Chagrin Valley Defendants because it was a reasonable 

statement based on a history of safety and environmental regulatory violations produced by 

appellees in the record.  Appellants argue that the trial court ignored a significant body of 

evidence they put forth in the record through depositions of Murray Energy employees that its 

safety and environmental records were either no worse than other mining companies or the 

information relied on by appellees was outdated. 

{¶13} In this context, a public figure may recover damages “for a defamatory falsehood 

whose substance makes substantial danger to reputation apparent, on a showing of highly 



unreasonable conduct constituting an extreme departure from the standards of investigation and 

reporting ordinarily adhered to by responsible publishers.”  Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 

U.S. 130, 155, 87 S.Ct. 1975, 18 L.Ed.2d 1094 (1967). 

{¶14} The expert testimony offered by appellants notwithstanding, there is no such 

deviation in the present case.  Appellants claim McSherry was reckless in failing to verify the 

statements made by Patriots for Change that were included in the article.  “‘[A]ny one claiming 

to be defamed by the communication must show actual malice or go remediless.  This privilege 

extends to a great variety of subjects, and includes matters of  public concern, public men, and 

candidates for office.’”  New York Times, 376 U.S. at 281-282, 84 S.Ct. 710, 11 L.Ed.2d 686 

(1964), quoting Coleman v. MacLennan, 78 Kan. 711, 723, 98 P. 281 (1908). Based on the 

significant history of safety and environmental violations, there was no evidence of a failure to 

investigate this statement.   

{¶15} Appellants offered expert testimony that concluded McSherry failed to properly 

investigate the story before publication.  Appellants’ arguments seem to be that McSherry failed 

to properly investigate the statements made by members of Patriots for Change even though these 

statements were supported by materials produced in discovery.  Appellants’ “suggestions on 

how defendants should have conducted their investigation provide[s] no foundation for a jury to 

conclude that defendants subjectively contemplated ‘serious doubts’ about the truth of the 

statements.”  Thomas M. Cooley Law School v. Kurzon Strauss, L.L.P., 759 F.3d 522, 534 (6th 

Cir.2014), citing Perk v. Reader’s Digest Assn., Inc., 931 F.2d 408, 412 (6th Cir.1991) (holding 

that the defendants were not “liable for failing to perform the thorough professional investigation 

[the plaintiff] would have preferred”). 



{¶16} McSherry testified in her deposition that she did research in preparing the article 

including Google searches and reading articles in the New York Times, the Washington Post, 

and other publications.  She also called the Salt Lake Tribune.  In Butts, a newspaper published 

a story that relied on the affidavit of a witness without attempting to corroborate any of the 

statements made by the witness.  The Supreme Court determined that such actions of the 

newspaper supported the jury finding of “highly unreasonable conduct constituting an extreme 

departure from the standards of investigation and reporting ordinarily adhered to by responsible 

publishers.”  Id. at 158.  Here, the statement about safety and environmental violations was 

corroborated by McSherry.  As the court found when analyzing a different article in Butts, there 

is not even ordinary negligence substantiated in the record before us regarding this statement, let 

alone malice. 

{¶17} Next, appellants point to the quotation from a Patriots for Change protestor that the 

layoffs were an outrageous stunt.  This is clearly a statement of opinion incapable of verification 

and the type of hyperbole traditionally recognized as free speech under the First Amendment as 

explained in the analysis of Hill’s cartoon below. 

{¶18} McSherry did not recklessly or knowingly publish a false statement of fact.  

Therefore, the trial court did not err in granting summary judgment in favor of McSherry. 

2. Lange’s Commentary 

{¶19} Lange’s commentary published in the Chagrin Valley Times states as follows: 

Commentary 
Local Protest Well Deserved 

 
Kelly Allred, 58, Luis Harnandez, 23, Brandon Phillips, 24, Carlos Payan, 

22, Manuel Sanchez, 41, and Don Erickson, 50, were not among the 158 
employees fired by Moreland Hills resident Robert E. Murray in the wake of 
President Barack Obama’s re-election.  No, those six miners perished after being 



trapped on Aug. 6, 2007, by a collapse at Mr. Murray’s Crandall Canyon Mine in 
northwest Utah. Their deaths were followed 10 days later by those of three rescue 
workers, Dale Black, 49, Brandon Kimber, 29, and Gary Jensen, 53, who were 
attempting to reach them. 

 
When coal miners’ lives are so meaningless to those who reap millions 

from sending them into hazardous working situations in Utah, why would anyone 
expect their livelihoods to be any more meaningful in Eastern Ohio? 

 
Members of Patriots for Change, a progressive organization based in 

Chagrin Falls, who picketed outside Murray Energy Corp.’s Pepper Pike 
headquarters a week before Christmas, sought to bring attention to that 
cold-hearted reality. 

 
Mr. Murray was only following up on the threat he made during the 

election campaign, when he claimed that coal regulations anticipated under Mr. 
Obama’s leadership would necessitate drastic cutbacks in the industry. Murray 
Energy is the largest privately owned coal company in America. 

 
It comes as no surprise that Mr. Murray is so disdainful toward 

regulations. Following the Crandall Canyon calamity, the mine operator, Genwel 
Resources Inc., a Murray Energy subsidiary, was fined $1.64 million, the U.S. 
government’s highest penalty, for violations that were determined to have directly 
contributed to those nine deaths. 

 
In briefings during the failed rescue attempt in Utah, Mr. Murray told 

victims’ family members, “the media is telling you lies,” and, “the union is your 
enemy.”  As Patriots for Change pointed out in its recent protest, although 85 
percent of his employees are not unionized, he still considers unions the enemy. 

 
Five months before the Crandall Canyon deaths, a partial collapse that 

should have given ample warning of the impending tragedy was never officially 
reported to the Mine Safety and Health Administration, as required by law.  Mr. 
Murray later claimed that he had no knowledge of that March 2007 prelude, but 
subsequent investigation showed that to be absolutely false. 

 
Patriots for Change members want the public to know who the real liar is 

and who the coal miners’ true enemy is. Government regulation is not the 
problem. The problem is a lack of full accountability for those who defy 
regulations. 

 
{¶20} Appellants do a good job of unmooring comments from their context and arguing 

that the statements, taken in isolation, are factual and per se defamatory.  For instance, citing 



Ohio Supreme Court precedent, appellants claim that the statement that Murray is a “real liar” is 

actionable.  But such statements must be read in context.  Vail v. Plain Dealer Publishing Co., 

72 Ohio St.3d 279, 649 N.E.2d 182 (1995). 

When determining whether speech is protected opinion a court must consider the 
totality of the circumstances. Specifically, a court should consider: the specific 
language at issue, whether the statement is verifiable, the general context of the 
statement, and the broader context in which the statement appeared. 

 
Id. at the syllabus. 

{¶21} When put into context, as is required by the Vail test, the statement is an opinion 

expressing a contrary view to that espoused by Murray.  The editorial quotes statements Murray 

made to the national news media during a mining tragedy that “‘the media is telling you lies,’ and 

‘the union is your enemy.’”  The commentary then points out that “Patriots for Change members 

want the public to know who the real liar is and who the coal miners’ true enemy is.”  It is clear 

from the context that the statement is one of opinion expressed in opposition to Murray’s charge 

that the news media was lying.  These statements are entirely different from those in other cases 

that have found liability or a material question of fact.  

{¶22} For instance, the Supreme Court addressed published accusations that a person 

committed perjury.  Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 110 S.Ct. 2695, 111 L.Ed.2d 1 

(1990).  In that case, considering federal First Amendment rights, a newspaper article published 

in an Ohio paper accused a person of the crime of lying under oath.  The leveling of an 

accusation of a criminal act was held by the court to be an actionable statement under Ohio libel 

laws, and it reversed the summary dismissal of the suit. 

{¶23} In the present case, the statement referenced above is clearly a reaction to Murray’s 

comment and an opinion about that statement.  “[I]f it is plain that the speaker is expressing a 



subjective view, an interpretation, a theory, conjecture, or surmise, rather than claiming to be in 

possession of objectively verifiable facts, the statement is not actionable.”  Haynes v. Alfred A. 

Knopf, Inc., 8 F.3d 1222, 1227 (7th Cir.1993). 

The courts of appeals that have considered defamation claims after Milkovich 
have consistently held that when a speaker outlines the factual basis for his 
conclusion, his statement is protected by the First Amendment.  As the Fourth 
Circuit noted, “because the bases for the * * * conclusion are fully disclosed, no 
reasonable reader would consider the term anything but the opinion of the author 
drawn from the circumstances related.”  Chapin [v. Knight-Ridder, Inc., 993 F.2d 
1087 (4th Cir.1993)]. Similarly, the District of Columbia Circuit has noted that 
“’because the readers understand that such supported opinions represent the 
writer’s interpretation of the facts presented, and because the reader is free to draw 
his or her own conclusions based upon those facts, this type of statement is not 
actionable in defamation.’”  Moldea [v. New York Times Co., 22 F.3d 310, 317 
(D.C. 1994)].  Finally, the First Circuit has held that, as long as the author 
presents the factual basis for his statement, [it] can only be read as his “personal 
conclusion about the information presented, not as a statement of fact.”  Phantom 
Touring, Inc. [v. Affiliated Publications, 953 F.2d 724, 730 (1st Cir.1992)] 
(emphasis added). Thus, * * * the statements would be protected since, read in 
context, they are not statements implying the assertion of objective facts but are 
instead interpretations of the facts available to both the writer and the reader.  
Thus, we join with the other courts of appeals in concluding that when an author 
outlines the facts available to him, thus making it clear that the challenged 
statements represent his own interpretation of those facts and leaving the reader 
free to draw his own conclusions, those statements are generally protected by the 
First Amendment. 

 
Partington v. Bugliosi, 56 F.3d 1147, 1156 (9th Cir.1995). 
 

{¶24} Further, the Ohio Supreme Court’s reaction to Milkovich was to solidify Ohio’s 

staunch support for free speech.  See Vail.  In Vail, and later in Wampler v. Higgins, 93 Ohio 

St.3d 111, 752 N.E.2d 962 (2001), the Ohio high court addressed the Milkovich holding that no 

separate “opinion exception” to defamation existed or was required.  The Vail court held that, 

based on the Ohio Constitution, such a separate exception existed in Ohio for news organizations 

and journalists and Wampler extended that exception to Ohio citizens generally. 



{¶25} Appellants also contend that Lange insinuated that Murray was a liar when Lange 

alleged that Murray falsely denied knowing about a previous incident, known as a “bounce,” that 

proceeded the collapse that killed nine miners at the Crandall Canyon Mine.  Lange points to a 

Salt Lake Tribune article published January 17, 2008.  The article documented that the 

newspaper obtained records of executive meetings where Murray was present that discussed this 

bounce.  The article then stated, “Murray, who led the rescue efforts in August, said at the time 

he had no knowledge of the bounce.”  This statement was not attributed to any specific source.  

Appellants now claim that the denial relates to a statement Murray made during a National Public 

Radio (“NPR”)  interview in the aftermath of the tragedy that he was unaware of an engineering 

report, not about a previous incident.  However, the article does not mention an NPR interview.  

The article clearly states, 

[w]hen The Tribune asked Murray about the March bounce a week after the 
August collapse, he said, “It’s the first time I’ve heard of this.”  Murray blamed 
the collapse on an earthquake, a viewpoint discredited by scientists, and insisted 
there was no retreat mining in Crandall Canyon — a statement also refuted by the 
meeting minutes. 

 
{¶26} This article provides a clear basis for Lange’s statement.  Appellants claim Lange 

could not rely on the article because it contained a disclaimer intended to limit the Salt Lake 

Tribune’s liability, which provided, “This is an archived article that was published on sltrib.com 

in 2008, and information in the article may be outdated.  It is provided only for personal research 

purposes and may not be reprinted.”  This disclaimer does not limit the factual claims in the 

article that Murray was interviewed by the Salt Lake Tribune and he disclaimed knowledge of a 

previous incident at the time, which was later contradicted by meeting minutes.  Whether that it 

true or not is beyond the scope of this appeal. This appeal focuses on whether Lange had a basis 

to believe that his statements were true or whether he recklessly avoided determining the veracity 



of the published statements of fact.  The article relied on by Lange affirmatively demonstrates a 

lack of malice. 

{¶27} The statement calling Murray a liar, along with statements commenting on the 

value Murray places on the lives and well-being of his employees, are opinions.  Examining the 

totality of the circumstances, the statements appear as a commentary in a “letters to the editor” 

section of a news paper.  This signals to readers that what follows is generally the opinion of the 

author.  The language used also makes clear that the statements are regarding a debate raging 

between two sides.  Further, these statements are not readily verifiable.  This can be seen most 

clearly when examining the statement indicating Murray fired miners the day after the 

presidential election for  political retribution.  As explained below in the analysis of the Hill 

cartoon, Murray may possess ulterior motives for terminating employees the day after the 

presidential election, but only Murray would truly be privy to that information. 

{¶28} Appellants point to other statements that are more amenable to arguments that they 

are factual in nature.  Lange’s commentary stated that a subsidiary of Murray Energy was “fined 

$1.64 million, the U.S. Government’s highest penalty, for violations that were determined to 

have directly contributed to those nine deaths.”  The Murray Energy subsidiary was initially 

fined that amount, but it was later reduced through settlement negotiations.  Appellants argue 

this was not the largest fine ever imposed.  However, Lange again supported the most 

substantive part of this statement with citations to governmental information releases.  A 2008 

United States Department of Labor’s Mining Safety and Health Administration release stated the 

amount of the fine, and other news sources, including CNN, reported that the fine was the largest 

ever imposed for coal mine safety violations.  This release also indicates that the safety 

violations contributed to the deaths of miners.  Whether the fine was the largest imposed at the 



time or the third largest ever imposed at the time the commentary was published is not materially 

different.  The fact that the fine was later reduced as part of a settlement and the contributory 

nature of the violations were not included in the final admissions in the settlement does not 

change the fact that statements were made without the malice necessary for a successful claim. 

{¶29} Appellants also take issue with the statement that Murray never officially reported 

a prior incident to governmental mining regulators in compliance with regulations.  As set forth 

by the regulations and argued by appellees, such incidents are required to be reported within 15 

minutes of occurrence.  However, appellants admit that the incident was not reported to the 

regulatory agency until a few days later.  Lange’s statement that the incident was not officially 

reported as required by law is a substantially accurate statement. 

{¶30} Based on these factors, the commentary is protected opinion designed to convey 

the writer’s opinion on a matter of importance in the community.  Appellants must show that 

statements made by Lange were made with actual malice, meaning with knowledge of falsity or a 

reckless indifference to their truth.  The fact that the statements are supported leaves no material 

question of fact that Lange did not knowingly publish false information with actual malice.  On 

the whole, the piece is an opinion with few factual statements, and any error therein was 

published without actual malice. 

{¶31} The trial court did not err in granting summary judgment in favor of Lange. 

3. Hill’s Political Cartoon 

{¶32} In the long history of political satire and cartoons that have been held to be 

acceptable expressions of ideas, the cartoon penned by Hill is rather benign.  It features a 

snowman made of lumps of coal with a wrinkled carrot nose, holding a sack of money in each 

had and singing “Murray the Coal-man...meant to hoard away his pay...with the vote all in, the 



layoffs begin — with the prez he’ll never play!”  Hill stated in his deposition that the words 

were meant to be sung to the tune of “Frosty the Snowman.”  Appellants’ reaction to the 

cartoon, as outlined in their arguments below and in their appellate brief, bear no resemblance to 

the actual image published in the newspaper.  At one point, Murray claims the cartoon is meant 

to portray him as mentally deranged.2  The cartoon does not convey such an idea.  The cartoon 

is clearly a protected expression of ideas in the long tradition of satirical cartoons upheld in 

Falwell, 485 U.S. at 54-55, 108 S.Ct. 876, 99 L.Ed.2d 41 (1988).  The Falwell court reaffirmed 

that a cartoon such as the one above could only be actionable if it contained an injuriously false 

factual assertion made with actual malice.  Id. at 56.  The cartoon above contains no factual 

assertion.  It is clearly hyperbole not reasonably capable of being interpreted as a factually 

defamatory statement.  Ferreri v. Plain Dealer Publishing Co., 142 Ohio App.3d 629, 756 

N.E.2d 712 (8th Dist.2001).  Interpreting the text and image as appellants do, the cartoon 

implies, as does McSherry’s news article and Lange’s commentary, that Murray fired individuals 

in response to President Obama’s re-election.  This is an opinion not subject to ready 

verification. 

{¶33} The Chagrin Valley Defendants herein were not the only news organization to draw 

this conclusion from Murray’s actions and public statements.  In a suit brought by Murray 

against a national news organization, the Ohio federal district court judge presiding over the case 

granted the news organization’s motion to dismiss finding that statements implying that Murray 

fired employees out of spite were not actionable: 

Plaintiffs argue that the article presents an actionable statement by implying that 
Murray fired more than 150 miners as a result of President Obama’s reelection. 

                                            
2

 This reaction is premised on the use of the word “hoard” in the poem. 



This court agrees that the article draws a connection between the election result 
and the terminations, stating that the dismissals “may well have been the 
fulfillment of a promise” and that Murray “fires his workforce wholesale in fits of 
spite when electoral results disappoint him.” The court disagrees, however, with 
the proposition that these statements and their apparent implication are actionable. 
 Similar to the article in Bentkowski [v. Scene Magazine, 637 F.3d 689 (6th 
Circ.2011)], the article at issue here “does not expressly state or clearly imply” 
that the subject of the article acted with an illicit motive. [Id. at] 694. Rather, the 
article engages in conjecture that Murray may have acted out of spite, which begs 
the response of: so what? Regardless of whether the intended implication is that 
Murray is a man of his word or a spoiled individual mired in pettiness, the specific 
language used in making the point fails to capture an illicit motive. Pettiness is not 
a crime, and neither is exercising employment at will terminations for legal 
reasons, regardless of whether such reasons are logical, illogical, or just plain 
silly. Moreover, even accepting Plaintiffs’ construction of the passages involved, 
the article vaguely alludes to improper motives of unfixed meaning so that there is 
no clear factual implication of a “wrongdoing” beyond what the author of the 
article might suggest is a moral failing. In other words, such obvious speculation 
as to motivation is not a factual statement. 

 
Murray v. Huffingtonpost.com, Inc., S.D. Ohio No. 2:13-cv-1066, 2014 U.S. Dist. LEXIS 64944, 

14-15 (May 12, 2014).  This holding of the federal district court applies equally here. 

{¶34} Appellants claim that Hill did no investigation before penning the cartoon and 

argue this shows reckless indifference for the truth.  In his deposition testimony, Hill explained 

that he came up with the idea for the cartoon after reading a news article that accurately quoted 

Murray and provided that 158 employees were fired the day after the presidential election.  

Hill’s cartoon is a reasonable conclusion drawn from Murray’s own actions and statements.  One 

need not hold advanced degrees in mining or economics to draw the conclusions above.  

Murray’s own statements and actions lead to this conclusion regardless of his actual motives 

known only to him. 

{¶35} Based on the above holdings, the trial court did not err in granting summary 

judgment to Hill, Lange, McSherry, and the related publishing and newspaper defendants. 

4. Patriots for Change Statements 



{¶36} Patriots for Change twice emailed its members a digital newsletter and included 

similar statements in its online calendar advising where the protest against Murray Energy was 

scheduled to take place.  These all included similar language.  Two statements are addressed in 

appellants’ brief.  They argue that statements claiming Murray is known for violating 

environmental regulations and that he fired employees to make a political statement are 

actionable statements. 

{¶37} As addressed above, whether Murray fired employees in order to make a political 

statement is an opinion and not a proper subject for a claim of defamation.  The other statement 

is also addressed above.  Appellants claim Patriots for Change did no investigation of whether 

appellants were known for violating safety and environmental regulations but wholly relied on 

statements made by a few members.  Patriots for Change counters that it possessed significant 

information based on widely publicized media accounts supporting its statements.  A significant 

history of safety and environmental violations appears in the record.  As found above, no malice 

is present in this record.  Therefore, the trial court did not err in granting summary judgment to 

Patriots for Change. 

C. False Light 

{¶38} False-light invasion of privacy has been described: 

An actionable invasion of the right of privacy is [1] the unwarranted appropriation 
or exploitation of one’s personality, [2] the publicizing of one’s private affairs 
with which the public has no legitimate concern, or [3] the wrongful intrusion into 
one’s private activities in such a manner as to outrage or cause mental suffering, 
shame or humiliation to a person of ordinary sensibilities. 

 
Housh v. Peth, 165 Ohio St. 35, 133 N.E.2d 340 (1956), paragraph two of the syllabus.  The 

Ohio Supreme Court officially recognized this tort, stating: 



We therefore recognize the tort of false-light invasion of privacy and adopt 
Restatement of the Law 2d, Torts, Section 652E.  In Ohio, one who gives 
publicity to a matter concerning another that places the other before the public in a 
false light is subject to liability to the other for invasion of his privacy if (a) the 
false light in which the other was placed would be highly offensive to a reasonable 
person, and (b) the actor had knowledge of or acted in reckless disregard as to the 
falsity of the publicized matter and the false light in which the other would be 
placed. 

 
Welling v. Weinfeld, 113 Ohio St.3d 464, 473, 2007-Ohio-2451, 866 N.E.2d 1051.  Here, there 

are no untruthful statements commenting on private matters that placed any appellant in a false 

light that would be highly offensive to a reasonable person.  The tort “applies only when the 

defendant knows that the plaintiff, as a reasonable man, would be justified in the eyes of the 

community in feeling seriously offended and aggrieved by the publicity.”  Welling at ¶ 55.  

{¶39} The comments made in this case were in regard to public actions of Murray and 

Murray Energy or its subsidiaries.  Murray issued press releases, conducted press conferences 

before national news media, and publicly set forth a narrative that appellees disagreed with and 

commented on.  Those comments were substantially true or protected opinion, and there is no 

showing they were made with reckless disregard as to the falsity of the statements or that they 

painted appellants in a false light rather than a light merely contrary to Murray’s public narrative. 



III. Conclusion 

{¶40} The articles and statements appellants attached to their complaint are protected 

First Amendment speech or statements published without actual malice.  This case illustrates the 

need for Ohio to join the majority of states in this country that have enacted statutes that provide 

for quick relief from suits aimed at chilling protected speech.  These suits, referred to as 

strategic lawsuits against public participation (“SLAPP”), can be devastating to individual 

defendants or small news organizations and act to chill criticism and debate.  The fact that the 

Chagrin Valley Times website has been scrubbed of all mention of Murray or this protest is an 

example of the chilling effects this has.  Many states provide that plaintiffs pay the attorney fees 

of successful defendants and for abbreviated disposition of cases.  In this era of decentralized 

journalism where the internet has empowered individuals with broad reach, society must balance 

competing privacy interests with freedom of speech.  Given Ohio’s particularly strong desire to 

protect individual speech, as embodied in its Constitution, Ohio should adopt an anti-SLAPP 

statute to discourage punitive litigation designed to chill constitutionally protected speech.  

{¶41} Judgment affirmed. 

It is ordered that appellees recover from appellants costs herein taxed. 

The court finds there were reasonable grounds for this appeal. 

It is ordered that a special mandate be sent to the common pleas court to carry this 

judgment into execution. 

A certified copy of this entry shall constitute the mandate pursuant to Rule 27 of the 

Rules of Appellate Procedure. 

 
 

FRANK D. CELEBREZZE, JR., PRESIDING JUDGE 



 
SEAN C. GALLAGHER, J., and 
MARY EILEEN KILBANE, J., CONCUR 

APPENDIX 
 

News article written by Sali A. McSherry, published in the Chagrin Valley Times on December 
20, 2012: 
 

Local group protests firm’s post-election layoffs 
 

PEPPER PIKE – Demonstrators carrying signs that read “How does Murray 
Energy say Merry Christmas? You’re fired” and “Mr. Murray stop intimidating 
your coal mining employees” numbered about 20 outside of Murray Energy Corp. 
on Monday.  

 
Organized through Patriots for Change, headquartered in Chagrin Falls, 

the demonstration was directed at Moreland Hills resident  Robert E. Murray, 
who owns the largest privately owned coal company in America that employs 
about 3,000 people, 85 percent of which are not in a union, and produces about 30 
million annual tons of bituminous coal, according to Gary Broadbent of Murray 
Energy. 

 
Patriots for Change member Lisa Ciocia, who orchestrated the 

demonstration on both sides of Chagrin Boulevard near the Murray Energy 
headquarters, called Mr. Murray a “bully.”  The day after the presidential election 
in which President Barack Obama was re-elected, she said, Mr. Murray fired 158 
employees and blamed the president’s administration for the struggling coal 
industry. 

 
According to a statement Tuesday by Mr. Murray, “The protests were 

organized by a self-described ‘militant’ unionist labor group of retirees who favor 
forced unionism, excessive regulation, socialized medicine, increased taxes and 
the end of free-market capitalism.” 

 
According to Patriots for Change, Mr. Murray owns mines in Ohio, Utah 

and other states and is known for violating federal safety and Environmental 
Protection Agency regulations, but his workers have no voice because only one 
mine is unionized. He owns the Crandall Canyon Mine that exploded in 2007, 
trapping six miners and killing an additional three rescuers, a group newsletter 
stated. 

 
It’s outrageous that Mr. Murray, an avid financial supporter of 2012 

presidential Republican candidate Mitt Romney, would pull a stunt like this, 
demonstrators said, in laying off workers and “invoking God’s forgiveness, but 



saying he had no choice because of the direction Obama is taking our country,” 
according to the newsletter. 

 
Mr. Murray runs his company through intimidation, Mrs. Ciocia said. “It’s a 
troubling trend.” She also referred to reports of company employees being forced 
to attend a rally for Mr. Romney in August. According to Mr. Murray, employees 
took out full page advertisements to claim that they chose to be there and knew 
that they would not be paid.  

 
“One of our blanket issues is fair employment,” said Becky Thomas of 

Chagrin Falls, who founded Patriots for Change with Judy Kramer. The way Mr. 
Murray treats his employees and his tactics were at the root of the demonstration. 

 
“Mr. Murray believes that employees should have the right to determine 

whether they want to be represented by a union, and if so, which one,” Mr. 
Broadbent said in a statement. “The union-sponsored protestors want to force 
unions on all workers.  They are afraid of an Ohio Right-to-Work law, such as 
the one passed in Michigan in November.” 

 
The protesters trespassed on private property and held dishonest signs 

insulting him and the company, Mr. Murray said. He and Murray Energy are 
considering legal options to recover for damages and to prevent further 
trespassing. 

 
In an outline of America’s future to his employees, Mr. Murray said, 

“While putting Murray Energy into a survival mode, I will be fighting allegations 
from radical Obama supporters that you know are blatantly false and were 
inspired only to shut down our opposition to them on behalf of our employees, 
your area, and our country.” 

 
Jim Ciocia is outraged that the company expects undying loyalty, but 

doesn’t feel it owes reciprocity to its employees.  Workers go into coal mines and 
risk their lives to make a lot of money for Mr. Murray, but he shows no respect for 
them, he said. 

 
In Mr. Murray’s outline of America’s future statement, he foresees 

drastically reduced electric power consumption, more drastically reduced coal 
markets, total destruction of the coal industry by as early as 2030 and enactment 
of 12 regulations pending from the EPA, among other concerns. 

 
Some energy industry analysts have said that, due to the low cost of 

natural gas and rising coal production costs, the coal mining business is suffering. 
 

In a personal prayer Mr. Murray delivered to employees the day after the 
presidential election, he said, “Lord, please forgive me and anyone with me in the 



Murray Energy Corp. for decisions that we are now forced to make to preserve the 
very existence of any of the enterprises that you have helped us build.” 

 
Patriots for Change is “a progressive voice in the Chagrin Valley that 

advocates for economic and social injustice through education and community 
action,” according to its mission.  There are about 180 dues-paying members and 
350 on the organization’s mailing list. 

 
 


		reporters@sconet.state.oh.us
	2014-12-11T11:17:08-0500
	Supreme Court of Ohio
	Persona Not Validated - 1401997836049
	this document is approved for posting.




