
[Cite as Stohlmann v. WJW TV, Inc., 2006-Ohio-6408.] 
 

     
Court of Appeals of Ohio 

 
EIGHTH APPELLATE DISTRICT 

COUNTY OF CUYAHOGA 
 
  

 
JOURNAL ENTRY AND OPINION 

No. 86491 
____________________________________ 

 
DONNA STOHLMANN 

 
PLAINTIFF-APPELLANT 

 
vs. 

 
 

WJW TV, INC., ET AL. 
 

DEFENDANTS-APPELLEES 
 
  

 
JUDGMENT: 
AFFIRMED 

  
 

Civil Appeal from the 
Cuyahoga County Court of Common Pleas 

Case No. CV-518131 
 

BEFORE:      Calabrese, J., Celebrezze, P.J., and Sweeney, J. 
 

RELEASED: December 7, 2006  
 
JOURNALIZED:  



[Cite as Stohlmann v. WJW TV, Inc., 2006-Ohio-6408.] 
ATTORNEY FOR APPELLANT 
 
John W. Hawkins 
Center Plaza South 
35350 Curtis Boulevard, Suite 350 
Eastlake, Ohio 44095 
 
ATTORNEYS FOR APPELLEES 
 
Kenneth A. Zirm 
Michael McMenamin 
Walter & Haverfield LLP 
The Tower at Erieview 
1301 East Ninth Street, Suite 3500 
Cleveland, Ohio 44114-1821 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
N.B.  This entry is an announcement of the court's decision.  See App.R. 22(B), 22(D) and 
26(A); Loc.App.R. 22.  This decision will be journalized and will become the judgment and 
order of the court pursuant to App.R. 22(E) unless a motion for reconsideration with 
supporting brief, per App.R. 26(A), is filed within ten (10) days of the announcement of the 
court's decision.  The time period for review by the Supreme Court of Ohio shall begin to 
run upon the journalization of this court's announcement of decision by the clerk per App.R. 
22(E).  See, also, S.Ct. Prac.R. II, Section 2(A)(1). 



[Cite as Stohlmann v. WJW TV, Inc., 2006-Ohio-6408.] 
 
ANTHONY O. CALABRESE, JR., J.:   

{¶ 1} Plaintiff Donna Stohlmann (appellant) appeals the court granting 

summary judgment to defendants New World Communications of Ohio, Inc., d.b.a. 

WJW Television and Fox Broadcasting (WJW), in her defamation claim.  After 

reviewing the facts of the case and pertinent law, we affirm. 

I. 

{¶ 2} On February 23, 1998, five-month-old Madelyne Hall (Hall) died while 

under appellant’s care at appellant’s home-based daycare.   The cause of Hall’s 

death remains unexplained.  Stemming from this unfortunate event, two things that 

became the basis of this lawsuit happened:  1.) appellant was indicted with multiple 

counts of child endangerment, tampering with evidence and falsification; and 2.) 

appellant became the subject of various news stories throughout Northeast Ohio.   

{¶ 3} On January 6, 2000, appellant pled guilty to two counts of child 

endangerment, two counts of falsification and one count of tampering with evidence, 

and on February 8, 2000, the court sentenced appellant to five years probation.  One 

of the victims of the child endangerment was Hall.  Additionally, the falsification 

charges were based on false statements appellant made to the authorities concerning 

the investigation of Hall’s death, and the tampering with evidence charge was based 

on appellant and her husband moving Hall’s crib before the police arrived at the 

scene.  Throughout the criminal proceedings, the court, as well as the State of Ohio, 

made it clear that appellant was not charged with, and thus was not being tried for, 



 
 

 
 

−3− 

causing Hall’s death.  Rather, pursuant to R.C. 2919.22, appellant pled guilty to 

endangering children, which is defined as creating “a substantial risk to the health or 

safety of the child, by violating a duty of care, protection, or support.”  During 

appellant’s plea hearing, the prosecutor stated the following: “[T]his particular 

indictment specifically and only addresses failure to provide a duty of care to the 

child, Madelyne Hall, relative to the lack of a monitor, supervision, et cetera.  There is 

no nexus to the death of Madelyne Hall in [Case No.] 379679.”  Furthermore, during 

appellant’s sentencing hearing, the court stated the following:  “In fact, I don’t think 

the trial of this case would have actually, on the charges the State of Ohio brought, 

would not have dealt with the death of Madelyne Hall. *** We don’t have charges 

about anyone causing the death of Madelyne Hall.”   

{¶ 4} WJW broadcasted three news segments in relation to appellant’s 

criminal case which appellant alleges defamed her.  The dates of the three 

broadcasts are: January 6, 2000 (the day appellant pled guilty); February 8, 2000 (the 

day appellant was sentenced); and February 9, 2000.  According to the record, 

portions of the broadcasts pertinent to appellant’s claim of defamation are as 

follows:1 

                                                 
1 Because a defamatory statement must be reviewed looking at the totality of the 

circumstances, or the entire context in which the statement was published, we are including 
excerpts of the broadcasts in question rather than isolated statements.  See, e.g., Scott v. 
News-Herald (1984), 25 Ohio St.3d 243 (holding that in determining whether a statement is 
defamatory in nature, courts must look at the objective and subjective context of the 



 
 

 
 

−4− 

January 6, 2000 

Anchor: “A 5-month old child dies in her home and now for the first time 

her babysitter admitted her role in the infant’s death.2  The I-

Team’s Carl Monday, who first broke this story, reports on the 

guilty plea of Donna Stohlmann.” 

Monday: “Donna Stohlmann was escorted down a back hallway of the 
Justice Center.  A futile attempt to shield her from I-Team 
cameras.  Earlier, Judge Janet Burnside refused to allow our 
cameras in the courtroom, saying publicity at Stohlmann’s 
sentencing would be enough.  Inside the courtroom, Stohlmann, 
as part of a deal with the county prosecutor, pleaded guilty to two 
counts of child endangering, two counts of falsification and one 
count of tampering with evidence.  The tampering charge and the 
falsification charges and one of the endangering counts 
concerned the death of then 5-month old Madelyne Hall found 
suffocated in a port-a-crib at Stohlmanns’ Lyndhurst home.” 

*** 
Monday: “Investigators have said Madelyne may have been dead for an 

hour before her lifeless body was discovered.  Her father’s hoping 

Stohlmann gets the maximum when she’s sentenced next 

month.” 

                                                                                                                                                               
allegedly defamatory remarks, as well as the broader context of the entire story).  In 
addition, we have edited for grammar the transcript supplied by WJW. 

2 A careful reading of appellant’s complaint and appellate brief leaves us unclear as 
to what specifically appellant alleges is defamatory.  Is it the three broadcasts in toto?  Is it 
one or more particular remarks?  Because these inquiries are unanswered, we have 
attempted to identify the portions of the broadcasts that appellant considers defamatory; 
they are marked in bold italics. 



 
 

 
 

−5− 

Mr. Hall: “I know the evidence that you may never see, but someday 

I’m sure I’ll be able to reveal to you, it boggles the mind, and 

any parent out there it would make the blood boil the things 

that I know and they would wonder how I stood, stood up in 

front of you today and they would wonder how my wife even 

walks around.  The things that we do know went on that day.” 

Monday: “Stohlmann’s husband also pleaded guilty to obstruction of justice 
for falsifying information he gave to Lyndhurst police.  Donna 
Stohlmann also pleaded guilty to an additional charge of child 
endangering involving the son of Cindy and Larry Allen, who  
were in the courtroom today.  Prosecutors say Stohlmann failed to 
respond when their son suffered a potentially dangerous allergic 
reaction.  Prosecutors say Stohlmann also stuffed a rag in the 
mouths of two other children to stop them from crying and in 
the early 90's a boy died in the home after choking on his own 
vomit.  Neither of the incidents were related to today’s guilty plea. 
 Investigators say Stohlmann also lied to the State about the 
number of children she was watching in her home.” 

*** 
Monday: “About the time the Stohlmanns will be sentenced, a State 

subcommittee will decide if changes in Ohio daycare law are 
necessary.  If the law isn’t strengthened, Lawrence Hall says his 
daughter Madelyne will have died in vain.” 

 
Mr. Hall: “If some of the enforcement laws and administrative laws are 

not changed it will be just as tragic to me if that’s not done.” 
 
February 8, 2000 
 

Co-anchor: “Good evening everyone.  A Lyndhurst family is asking why 
tonight.  Why did their former babysitter not go to jail in 
connection with the death of their 5-month old baby?” 

 



 
 

 
 

−6− 

Co-anchor: “The I-Team’s Carl Monday, who broke this story 2 years ago 
now was in the courtroom today for the emotional conclusion.” 

 
Monday: “The father of Madelyne Hall weeps openly in a packed Justice 

Center courtroom as a judge passes sentence on the family’s 
babysitter, Donna Stohlmann.  Nearly two years ago to the day, 
Lawrence and Jennifer Hall dropped off their 5-month old 
daughter at the Stohlmann’s Lyndhurst home.  It was the last 
time they saw her alive.” 

 
Mr. Hall: “Donna neglected children.  She did not feed our daughter 

the entire day, you know how unconscionable that is.  She 
did not change her diaper.  She put her down somewhere, 
hungry, for the rest of the day.  Then checked back on her 
about 2:30 to find her dead.” 

*** 
Mr. Hall: “The only person that chose not to put Donna and Cliff 

Stohlmann in jail is Judge Janet Burnside, the person who 
does not protect children, who does not send a message to 
people who are taking advantage of children.  That’s the only 
person who changed this decision.  She asked for a pre-
sentence report and it came back recommending jail time.”
   

*** 
Monday: “For the first time, Stohlmann talked publicly about the case.  

Apologizing to the court for impeding the investigation into 
Madelyne’s death.  During the probe, she told Lyndhurst 
police the infant suffocated, her head trapped under the 
mattress of her port-a-crib.  The coroner ruled the death 
undetermined.  The man who headed the investigation has his 
own ideas.” 

 
Lt. Uzell: “I think they should have gotten jail time, ah, unfortunately, 

like the judge pointed out they weren’t charged with murder 
and ah, because of that, I think they got away with murder.  I 
feel the baby died, ah, and it was due to circumstances that 
weren’t natural and due to a cover up.  We’ll never know the 
truth.” 

 



 
 

 
 

−7− 

Mrs. Allen:  “Damn - you’re gonna go to hell!” 
 

Monday: “Today’s sentence left parents frustrated and outraged.” 
 

Mrs. Hall: “I gave her my daughter to watch, I paid her to watch my 
child.  She gave me a dead baby.  She did not fulfill her duty 
of care.” 

 
Monday: “Is there anything you want to say to Donna Stohlmann at this 

point?” 
 

Mr. Hall: “Feel lucky that you’re living in your own house.  Feel lucky 
that you drew Judge Burnside today.  And feel lucky that you 
were able to fool a lot of people.  But you don’t fool me, you 
don’t fool the people of Northeastern Ohio.  They know you’re 
guilty and the ultimate Judge will be seeing you some day 
later and they will not let you in, because Madelyne will be 
standing at the gates and she will not let you in.” 

 
February 9, 2000 
 

Co-anchor: “Good evening everyone.  Thank you for joining us tonight.  
Some say a Lyndhurst babysitter, and I quote here, ‘Got 
away with murder.’  But tonight, the judge who sentenced 
her to probation instead of prison is defending her decision.” 

 
Co-anchor: “The I-Team’s Carl Monday has more now on the death of a 

baby girl in reaction to the controversial sentencing of the 
woman who was supposed to be watching her.” 

 
Monday: “Babysitter Donna Stohlmann dodged jail time for impeding 

the police probe into the death of a child under her care.  But 
today the prosecutor says Stohlmann got off easy.” 

*** 
Monday: “What you are seeing, for the first time, are actual pictures taken 

inside a second floor bedroom of the Lyndhurst home of Donna 
and Clifford Stohlmann.  It was in the room, inside this port-a-
crib, that 5-month old Madelyne Hall was said to have 
suffocated back in February of 1998.  But by the time 



 
 

 
 

−8− 

Lyndhurst detectives arrived on the scene, the crib had 
already been moved, a major piece of evidence had been 
tampered with.”  

*** 
Monday: “As angry as the Halls are, they’re prepared to put the 

Judge’s decision behind them and lobby for stiffer laws that 
will prevent yet another child from dying under the care of 
their babysitter.” 

 
{¶ 5} On December 29, 2003, appellant filed a defamation claim against WJW 

based on the above-referenced broadcasts, essentially alleging that WJW 

“recklessly, maliciously, or negligently made reports and published statements to the 

effect that the plaintiff had participated in the death of one Madelyne Hall.”  Appellant 

claims that while WJW accurately quoted various sources, “it is unquestionable that it 

chose to depict the plaintiff as criminally causing or contributing to the death of 

Madelyne Hall.” 

{¶ 6} On May 9, 2005, the court granted summary judgment to WJW, and it is 

from this order that appellant appeals. 

II. 

{¶ 7} In her sole assignment of error, appellant argues that “the trial court 

erred when the court to the prejudice of the appellant entered a summary judgment in 

the defendant’s favor.”   

{¶ 8} Appellate review of granting summary judgment is de novo.  Pursuant to 

Civ.R. 56(C), the party seeking summary judgment must prove that 1.) there is no 



 
 

 
 

−9− 

genuine issue of material fact; 2.) they are entitled to judgment as a matter of law; 

and 3.) reasonable minds can come to but one conclusion and that conclusion is 

adverse to the non-moving party.  Dresher v. Burt (1996), 75 Ohio St.3d 280.  

 Freedom of speech is a constitutionally protected state and federal right.  

Section 11, Article I, Ohio Constitution; the First Amendment to the United States 

Constitution.  However, the media is not protected when it publishes defamatory 

statements.  Defamation is a false publication that injures a person’s reputation, and 

generally speaking, it can come in two forms: slander, which is spoken; and libel, 

which is written.  See, Dale v. Ohio Civ. Serv. Emp. Assn. (1991), 57 Ohio St.3d 112; 

Becker v. Toulmin (1956), 165 Ohio St. 549.  A defamation claim consists of five 

elements: 1.) a false statement; 2.) about the plaintiff; 3.) published to a third party; 

4.) with the required degree of fault by the defendant publisher; and 5.) that was 

either defamatory per se, or defamatory per quod, causing special harm to the 

plaintiff.  Davis v. Jacobs (1998), 126 Ohio App.3d 580. 

{¶ 9} Concerning element four, the publisher’s required degree of fault 

required by a publisher varies depending on the status of the plaintiff, ranging from a 

private individual to a public figure.  Gertz v. Welch, Inc. (1974), 418 U.S. 323.  When 

a plaintiff is a private individual, he or she must prove that the defendant was 

negligent in publishing the defamatory statement to succeed in a libel claim.  Dale, 

supra, 57 Ohio St.3d 112.  When the plaintiff is a public figure, on the other hand, a 



 
 

 
 

−10− 

successful defamation claim requires clear and convincing evidence that the 

statement was published with “actual malice.”  New York Times Co. v. Sullivan 

(1964), 376 U.S. 254, 280.  In addition, courts have created a “limited purpose public 

figure,” which is a plaintiff who becomes a public figure for a specific range of issues 

from which the person gains general notoriety in the community.  Gertz, supra, at 

351.  A limited purpose public figure also has to prove that the libelous statement was 

made with actual malice.  See Kassouf v. Cleveland Magazine City Magazines 

(2001), 142 Ohio App.3d 413. 

{¶ 10} In the instant case, both parties argue that appellant is a limited purpose 

public figure.  However, we disagree.  A plaintiff is not a limited purpose public figure 

in relation to alleged defamation arising from a crime that he or she committed.  See 

Id. at 421. 

“[W]hile participants in some litigation may be legitimate ‘public 
figures,’ either generally or for the limited purpose of that 
litigation, the majority [are] *** drawn into a public forum largely 
against their will in order to attempt to obtain the only redress 
available to them or to defend themselves against actions brought 
by the State or by others.  There appears little reason why these 
individuals should substantially forfeit that degree of protection 
which the law of defamation would otherwise afford them simply 
by virtue of their being drawn into a courtroom.  The public 
interest in accurate reports of judicial proceedings is substantially 
protected by Cox Broadcasting Co. [v. Cohn (1975), 420 U.S. 469].  
As to inaccurate and defamatory reports of facts, matters 
deserving no First Amendment protection, see 418 U.S., at 340, we 
think Gertz provides an adequate safeguard for the 



 
 

 
 

−11− 

constitutionally protected interests of the press and affords it a 
tolerable margin for error by requiring some type of fault.” 
 

Time, Inc. v. Firestone (1976), 424 U.S. 448, 457.  See, also, Wolston v. Reader’s 

Digest Assn. (1979), 443 U.S. 157, 168 (rejecting the notion that “any person who 

engages in criminal conduct automatically becomes a public figure for purposes of 

comment on a limited range of issues relating to his conviction”). 

{¶ 11} Taking Time, Inc. into consideration, we see no other facts in the record 

hinting that appellant takes on a public figure status for the purpose of her defamation 

claim.  Accordingly, we rule that for the purpose of the instant action, appellant is a 

private individual who must prove that WJW acted negligently as to the fault element 

of her libel claim.  Having established that the degree of fault required by WJW is 

negligence, we now turn to our analysis of the five elements of a defamation claim, 

starting with the first element of falsity. 

{¶ 12} “[A] statement on matters of public concern must be provable as false 

before there can be liability under state defamation law ***.”  Milkovich v. Lorain 

Journal Co. (1990), 497 U.S. 1, 19.3  While a plaintiff must prove falsity, a publisher 

may defend the allegedly defamatory statement by showing that “the imputation is 

substantially true, or as it is often put, to justify the ‘gist,’ the ‘sting,’ or the substantial 

                                                 
3 We note that the safety of children in home-based daycares is, by common sense, 

a matter of public concern.  



 
 

 
 

−12− 

truth of the defamation.”  National Medic Services Corp. v. E. W. Scripps Co. (1989), 

61 Ohio App.3d 752, 755, quoting Prosser, Law of Torts (4 Ed. 1971) 798-99. 

{¶ 13} In the instant case, appellant argues that WJW depicted her as being 

criminally responsible for Hall’s death, despite that she was not charged with murder, 

let alone found guilty of the act.  In establishing this argument, appellant states the 

following in her brief:  “Although the defendant accurately quoted other prior 

defendant’s [sic] it is unquestionable that it chose to depict the plaintiff as criminally 

causing or contributing to the death of Madelyn [sic] Hall”; and “the appellee has, 

through the use of accurate quotes and facts, given an inaccurate slant or ‘gist’ to its 

articles that can only be considered as defamatory, i.e., the plaintiff’s [sic] either 

intentionally or negligently caused the death of Madelyn [sic] Hall.” (Emphasis 

added.)  We agree with appellant; however, this argument works against her claim.  

Truth is an absolute defense to  defamation.  Krems v. University Hosps. of Cleveland 

(1999), 133 Ohio App.3d 6.  Furthermore, “Ohio does not recognize libel through 

implied statements.”  Id. at 13 (citing Ashcroft v. Mount Sinai Medical Center (1990), 

68 Ohio App.3d 359). 

{¶ 14} We continue this portion of our analysis by identifying statements within 

the broadcasts in question that are true and eliminating them from further review.4 

                                                 
4 For the most part, this exhaustive, statement-by-statement analysis of the allegedly 

defamatory remarks follows the broadcast excerpts marked in bold italics. 



 
 

 
 

−13− 

January 6, 2000 

{¶ 15} “[Appellant] admitted her role in the infant’s death.”  WJW’s anchor 

made this statement on the same day that appellant pled guilty to child endangerment 

concerning Hall.  Technically, a guilty plea is an admission.  Furthermore, having a 

role in an event is not the same thing as causing an event.  It is undisputed that 

appellant pled guilty to failing in her duty to care, protect or support Hall on the day 

she died.  We feel that it is an accurate statement to say that appellant played a role 

in the events surrounding Hall’s mysterious death. 

{¶ 16} “Prosecutors say Stohlmann also stuffed a rag in the mouths of two 

other children to stop them from crying,” and “investigators say Stohlmann also lied 

to the State about the number of children she was watching in her home.”  From the 

record, we ascertain that these two statements are true.  Appellant was charged with 

child endangerment in relation to putting rags into children’s mouths; however, this 

charge was dropped as part of the plea agreement.  Furthermore, Lieutenant Uzell of 

the Lyndhurst Police Department testified that appellant lied about the number of 

children she was watching in her home on the day Hall died. 

February 8, 2006 

{¶ 17} “[I]n connection with the death of their 5-month old baby.”  As stated 

earlier, there is a connection between appellant’s convictions and Hall’s death, 



 
 

 
 

−14− 

particularly in the tampering with evidence and falsification charges.  WJW does not 

say anything about a causal connection; therefore, the statements are true. 

{¶ 18} “It was the last time they saw her alive.”  This statement is true and 

needs no further explanation. 

{¶ 19} “[Appellant] neglected children.***” Appellant was convicted of child 

endangerment, and a careful review of the record shows that appellant told 

authorities that Hall had not eaten while under her care on the day she died.  From 

the evidence before us, this statement is true.   

{¶ 20} “[Appellant] told Lyndhurst police the infant suffocated, her head trapped 

under the mattress of her port-a-crib.”  Appellant’s February 23, 1998 written 

statement to the police reads: “infant *** was sideways - face down under mattress - 

was cold ***.”  This, as well as appellant’s deposition testimony, reveals that 

Monday’s statement is a substantially accurate account of what appellant said.  

February 9, 2006 

{¶ 21} Co-anchors’ lead in.  These are true statements reflecting the public’s 

reaction to appellant’s probation sentence.  For example, Lieutenant Uzell is quoted 

as saying appellant got away with murder.  And Lieutenant Uzell did, in fact, say 

those very words. 

{¶ 22} Monday’s statement that appellant “dodged” jail time for “impeding” the 

investigation.  This is substantially true, as appellant did face possible prison time for 



 
 

 
 

−15− 

the charges to which she pled guilty, which included tampering with evidence before 

the investigation. 

{¶ 23} Monday’s description of the room in which Hall died.  From the record, 

these statements are factually accurate, thus, as a matter of law they are not 

defamatory. 

{¶ 24} “Prevent yet another child from dying under the care of their babysitter.” 

Technically, Hall died while under appellant’s care.  Additionally, Mr. Hall’s statement 

during WJW’s January 6, 2000 broadcast concerns changing the laws related to 

home-based daycares. 

{¶ 25} In addition to true statements, an individual’s opinions are also 

considered protected speech under the Ohio Constitution, and may not be the basis 

of defamation claims.  See Wampler v. Higgins (2001), 93 Ohio St.3d 111.  In 

deciding whether a statement is opinion based, we look to “the type of language 

used, the meaning of the statement in context, whether the statement is verifiable, 

and the broader social circumstances in which the statement was made.”  Vail v. 

Plain Dealer Publishing Co. (1995), 72 Ohio St.3d 279, 281 (quoting Milkovich v. 

Lorain Journal Co. (1990), 497 U.S. 1, 24 (Brennan, J., dissenting)). 

{¶ 26} The remaining excerpts from WJW’s broadcasts can be analyzed using 

the elements of Vail’s opinion-based test: 

January 6, 2000 



 
 

 
 

−16− 

{¶ 27} Mr. Hall’s statement about unseen evidence.  Phrases such as “boggles 

the mind” and “make the blood boil” clearly can be attributed to a grieving parent 

expressing his opinion about appellant’s role in his daughter’s death.  Additionally, 

this is not the type of statement that is verifiable because it revolves around 

subjective emotions.  For these reasons, we conclude it is Mr. Hall’s opinion. 

{¶ 28} Mr. Hall’s statement about it being “tragic” to him if daycare laws are not 

changed.  What is tragic to one person may not be so to another; thus, it is one’s 

opinion. 

February 8, 2000 

{¶ 29} Mr. Hall’s statement about the judge who sentenced appellant to 

probation.  This statement reflects Mr. Hall’s opinion that appellant’s sentence was 

too lenient.  In addition to being an opinion statement, the subject matter of Mr. Hall’s 

remarks is a judge, rather than appellant. 

{¶ 30} Lieutenant Uzell’s statement about appellant’s role in Hall’s death.  

Lieutenant Uzell begins this statement with the words “I think ***.”  He repeats “I 

think” again, followed by “I feel” and ends the statement with “we’ll never know the 

truth.”  This is a classic example of an opinion and does not amount to defamation as 

a matter of law. 

{¶ 31} Mrs. Allen and Mrs. Hall’s statements that appellant did not fulfill her duty 

of care and is going to hell.  These statements can be attributed to grieving parents 



 
 

 
 

−17− 

expressing their opinions.  Additionally, part of Mrs. Hall’s statement is true in that 

appellant was paid to watch her daughter. 

{¶ 32} Mr. Hall’s statement that appellant is lucky but that she is not fooling 

anyone.  Another example of a grieving parent’s emotional outburst and our final 

categorization of an opinion. 

{¶ 33} In summary, a defamation claim consists of five elements: 1.) a false 

statement; 2.) about the plaintiff; 3.) published to a third party; 4.) with the required 

degree of fault by the defendant publisher; and 5.) that was either defamatory per se, 

or defamatory per quod, causing special harm to the plaintiff.  Davis, supra, 126 Ohio 

App.3d 580.  In the instant case, the only element that appellant can clearly prove is 

that the statements in question were published.  Appellant failed to show that many of 

the statements were false; at least one statement was not about her; and the 

remaining statements were not defamatory in nature because they were people’s 

opinions.  Additionally, false innuendos emanating from accurate statements are not 

actionable under Ohio defamation law.  Finally, we decline to address the issues of 

the degree of fault, if any, that WJW acted with, and the harm, if any, that appellant 

suffered, as this case can be decided without doing so. 

{¶ 34} Accordingly, we find the court did not err in granting summary judgment 

to WJW, and appellant’s sole assignment of error is overruled. 

Judgment affirmed. 



 
 

 
 

−18− 

It is ordered that appellees recover from appellant costs herein taxed. 

It is ordered that a special mandate be sent to said court to carry this judgment 

into execution. 

A certified copy of this entry shall constitute the mandate pursuant to Rule 27 of 

the Rules of Appellate Procedure. 

 
 

ANTHONY O. CALABRESE, JR., JUDGE 
 
FRANK D. CELEBREZZE, JR., P.J., and 
JAMES J. SWEENEY, J., CONCUR 
 


		reporters@sconet.state.oh.us
	2006-12-07T10:42:33-0500
	Supreme Court of Ohio
	Supreme Court of Ohio
	this document is approved for posting.




