
[Cite as Fuchs v. Scripps Howard Broadcasting Co., 170 Ohio App.3d 679, 2006-Ohio-5349.] 

IN THE COURT OF APPEALS 

FIRST APPELLATE DISTRICT OF OHIO 

HAMILTON COUNTY, OHIO 

 

 

FUCHS et al., 
 
 
 Appellants, 
 
 v. 
 
SCRIPPS HOWARD BROADCASTING 
COMPANY et al., 
 
 Appellees, et al. 
 

 

: 
 
: 
 
: 
 
: 
 
: 
 
: 
 

APPEAL NO. C-050166 
TRIAL NO. A-0305995 

 
O P I N I O N. 

 
Civil Appeal From:  Hamilton County Court of Common Pleas 
   
Judgment Appealed From Is:  Affirmed 
 
Date of Judgment Entry on Appeal:  October 13, 2006 
 

 Keating Muething & Klekamp, P.L.L., Richard L. Creighton Jr., William A. 

Posey, Matthew K. Buck, and Jason M. Cohen, for appellants. 

 Wood & Lamping, L.L.P., and Peter M. Burrell, for appellees Penelope Orr, 

Steve Francis, and Rebecca Benoit, 

 Frost Brown Todd, L.L.C., Richard M. Goehler, Jill Meyer Vollman, and 

Monica L. Dias, for appellees Scripps Howard Broadcasting Company, d.b.a. WCPO-

TV, William Fee, Robert Morford, and Hagit Limor. 

 
 

MARK P. PAINTER, Judge. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 2

{¶1} The media has great freedom in this country because we value its 

watchdog role.  Yet the public’s right to know must be balanced by an individual’s 

privacy interests—and it is where these intersect that the courts must be careful to 

balance both interests. 

{¶2} Here, a TV station did investigative reporting.  It was sued for 

defamation.  We hold that the trial court was correct in granting summary judgment 

to the station because it acted reasonably. 

I.  The Investigation 

{¶3}  Plaintiff-appellant J. Michael Fuchs, D.D.S., Inc., d.b.a. Family Dental 

Care Associates (“FDCA”), has one of the largest dental practices in the Cincinnati 

area.  FDCA has approximately 200,000 patient records in 125,000 separate 

accounts and generates 60,000 patient visits per year at five locations.  J. Michael 

Fuchs is the president, CEO, sole shareholder, and sole officer of FDCA.  Fuchs 

controls all aspects of FDCA’s business, including billing practices, patient care, 

customer service, hiring and firing, employee training, and compliance with state 

and federal regulations. 

{¶4} Defendant-appellee Hagit Limor is a reporter for defendant-appellee 

Scripps Howard Broadcasting Company, d.b.a. WCPO-TV’s (“WCPO”), in its 

consumer and citizen advocacy investigational series, the I-Team.  WCPO’s 

consumer reporter, John Matarese, forwarded to Limor complaints from 

defendants-appellees Steve Francis and Rebecca Benoit about FDCA.  Matarese also 

forwarded to Limor a videotaped interview with Francis.  Limor began to investigate 

the complaints—which concerned billing problems and the inability of Francis and 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 3

Benoit to reach FDCA to resolve the problems because of busy signals and full voice-

mail boxes at FDCA’s corporate headquarters.  Limor followed up on the complaints 

by contacting Francis and viewing his videotaped interview. 

{¶5} Following these preliminary steps, in December 2002, Limor tried to 

contact Fuchs for comment, but she was also met with unanswered phone calls and 

full voice-mail boxes.  Limor contacted the Ohio State Dental Board, but she was told 

that the board dealt only with clinical issues and did not keep open public records.  

The board directed Limor to the Ohio Attorney General’s Office (“AG”), which dealt 

with billing complaints.  Limor spoke by phone with the AG’s public-relations 

representative, Peter Gribbon.  Later, Limor conducted a videotaped interview with 

Gribbon, who stated that the AG had received an “unusual” number of complaints 

about FDCA but was unable to say how many of the complaints were valid.  Gribbon 

also stated that the AG was not currently investigating FDCA’s billing practices. 

{¶6} Limor contacted the Cincinnati Better Business Bureau (“BBB”) and 

spoke to its president, Jocile Ehrlich.  The BBB had well over 100 unresolved 

complaints against FDCA, which had an unsatisfactory rating.  Ehrlich later stated 

that the complaints were mainly about billing issues.  Limor videotaped interviews 

with Ehrlich, Francis, Benoit, and the Kutcheras, a married couple who had 

complained to the BBB about FDCA’s billing practices. 

{¶7} Limor continued to investigate FDCA.  She discovered that FDCA was 

involved in more than 180 lawsuits in Hamilton County.  When Limor spoke to some 

of the people involved in the lawsuits, she heard more complaints about FDCA’s 

billing practices and customer service.  Limor also spoke to two dentists not 

affiliated with FDCA about their own billing practices. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 4

{¶8} Limor tried to contact Fuchs for his response.  Fuchs telephoned 

Limor on February 4, 2003, and stated that he did not “double-bill” his patients.  

Fuchs told Limor that neither she nor the complaining patients understood dental 

insurance.  Fuchs stated that when he told Limor to speak to insurance companies 

about dental billing, Limor told him that she “didn’t have to.”  Limor denied making 

that statement.  Fuchs directed Limor to obtain releases from the patients if she 

wanted to inspect the relevant patient records. 

{¶9} Limor obtained releases from Francis, Benoit, and the Kutcheras and 

took them to FDCA’s corporate office.  Hoping to get an on-camera interview with 

Fuchs, Limor brought her videographer, Rod Griola.  Fuchs refused to appear on 

camera.  Fuchs also refused to release the relevant patient records, even though 

Limor had obtained the requested releases. 

{¶10} Fuchs wrote a series of letters to Limor and WCPO, stating that the 

“charges” they were making were false, threatening legal action, and requesting the 

opportunity to respond to the “allegations” in a list of written interrogatories.  Limor 

refused to send written questions to Fuchs on the advice of defendants-appellees 

Robert Morford, WCPO’s news director, and William Fee, WCPO’s general manager.  

Morford and Fee denied Fuchs’s request for written questions because they 

preferred face-to-face interviews for the visual medium of television and because 

they could not be sure of the identity of the person who would actually answer the 

written questions. 

{¶11} Limor made two more attempts to interview Fuchs or a representative 

of FDCA.  The first attempt was early one morning when Limor and Griola showed 

up uninvited at Fuchs’s home.  Fuchs would not appear on camera.  The second 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 5

attempt resulted in a meeting between Fuchs’s attorney and representatives of 

WCPO.  Fuchs did not attend the meeting.  Fuchs’s attorney refused to speak on the 

record.  And rather than addressing the issues raised by WCPO, he merely related 

his own experiences with dentists and the basic standards of dental-billing practices. 

II.  The First Broadcast 

{¶12} After about three months of investigation, WCPO aired its first I-Team 

report about FDCA on WCPO’s February 24, 2003, 11 p.m. newscast.   

{¶13} In the broadcast report, Francis, Benoit, and the Kutcheras 

complained that they did not understand the amounts that FDCA had billed them, 

because the bills did not match the patient portions that their insurance companies 

had specified and because the bills did not reflect the dental treatment that they had 

requested.  The patients also talked about the substantial difficulty they had met in 

trying to contact FDCA to resolve the billing issues.  Benoit stated that her account 

had been turned over to a collection agency by FDCA for an amount that she did not 

owe.  Limor reported that FDCA had an unsatisfactory rating with the BBB, with 125 

complaints, “the vast majority over billing disputes.”  Jocile Ehrlich stated that the 

125 BBB complaints represented an “extremely high number” and that the average 

number of complaints about a dental firm was “none, one maybe.”  Limor reported 

that Fuchs had stated that the problem was that “patients don’t necessarily 

understand their insurance.” 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 6

III.  The Second Broadcast—and the Response 

{¶14} Following the first FDCA broadcast, WCPO received more than 90 

telephone calls and e-mails from patients and former employees of FDCA 

supporting the claims made in the broadcast.  As a result, WCPO aired a second 

FDCA report on February 25, 2003.  The second broadcast was a short update 

reporting the more than 90 calls and e-mails that WCPO had received in support of 

the first broadcast.  The second broadcast also contained a statement by Peter 

Gribbon that the AG had received approximately 30 complaints about FDCA’s 

billing practices and that “the number of complaints [the AG had received was] a 

little bit out of the ordinary.”  The broadcast contained a telephone number for 

contacting the AG with complaints.  The report also stated that the current number 

of complaints the BBB had received about FDCA was 135. 

{¶15} Fuchs and FDCA began to receive negative comments from patients 

who had seen WCPO’s broadcasts.  To defend his integrity and to attack Limor and 

WCPO, Fuchs paid $18,500 for a full-page advertisement in the Sunday, March 23, 

2003 Cincinnati Enquirer, denying the allegations.  The advertisement stated that 

Fuchs had asked Limor and WCPO to contact insurance companies to verify that 

FDCA’s billing practices were “well within the norm” but that Limor had responded, 

“I don’t have to.”  The ad also stated that FDCA’s “billing procedures [had] been 

reviewed by the Ohio State Dental Board and found to be within standard practice.” 

IV.  But They Buy Videotape by the Case 

{¶16} In response to FDCA’s advertisement, WCPO reran the February 24, 

2003 broadcast on March 23, 2003.  During the March 23 broadcast, WCPO made 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 7

several statements defending the investigation.  Limor stated that WCPO had heard 

from “more than a hundred unhappy patients and eight former employees” of 

FDCA, confirming the claims made in the I-Team broadcasts.  Limor reported that 

Fuchs stated that he had resolved some of the BBB complaints without the BBB’s 

knowledge.  Limor also reported that the BBB had received 44 new complaints about 

FDCA, bringing the total to 169.  Limor also announced a follow-up report to air 

later that week raising new issues such as safety, cleanliness, refusing to treat 

patients unless they paid first, and ordering unnecessary treatment. 

{¶17} Following the FDCA broadcasts, WCPO received almost 200 

responses from former patients and employees asserting more complaints about 

FDCA’s business practices and patient care.  The patient-care complaints were the 

center of WCPO’s March 26, 2003 broadcast, which reminded viewers with stand-

alone graphics about the original complaints that included “double billing.”  Limor 

conducted a group interview with former patients who had tried to resolve various 

issues with FDCA.   

{¶18} The patients complained about unresolved billing problems, poor 

customer service, “filthy” dental offices and equipment, FDCA’s refusal to treat 

patients without a payment first, and FDCA’s dentists prescribing unnecessary 

treatment.  The broadcast included statements from former FDCA employees that 

confirmed the patients’ complaints.  The former employees also raised questions 

about FDCA’s dental equipment and Fuchs’s alleged prior knowledge of the State 

Dental Board’s inspections.   

{¶19} Because Fuchs refused to comment on camera, Limor read portions of 

a letter Fuchs had faxed to WCPO in which he denied all allegations and stated that 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 8

(1) FDCA’s offices were clean, safe, and fully compliant with “all dental standards,” 

(2) FDCA did not order unnecessary care, and (3) FDCA directed all its efforts 

toward providing patients “with quality care at a reasonable fee in a comfortable and 

caring manner.” 

{¶20} On June 1, 2003, WCPO aired a fifth I-Team report about sterilization 

and cleanliness issues at FDCA.  The June 1 broadcast focused on the board’s role in 

policing complaints against FDCA and its dental practices.   

{¶21} Statements by former patients and defendant-appellee Penelope Orr, 

a former FDCA office manager, were included in the broadcast.  Orr stated that 

FDCA dentists had not had the time to adequately sterilize equipment between 

patients and that the “only thing” separating a patient and “somebody else’s germ 

[was] a quick spray of Lysol and a paper towel.”  Orr said that she had tried to report 

FDCA to the board and the AG, but nothing was resolved.  Two former FDCA 

dentists, their identities hidden, described unsanitary dental practices they had 

engaged in while employed at FDCA.  They described inadequate infection control 

and sterilization, poor-quality dental work, and generally poor patient care.  The 

dentists also stated that Fuchs had received word ahead of time about the board’s 

inspections.  The board disputed that claim, denying any special relationship with 

Fuchs.  The broadcast also included a statement by Gribbon that the AG was looking 

into 60 complaints it had received about FDCA. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 9

V. Fuchs and FDCA Sue—and Lose 

{¶22} On August 8, 2003, Fuchs and FDCA filed this case against various 

former patients and employees for defamation in the I-Team reports.  Then WCPO, 

Fee, Morford, and Limor moved to intervene.   

{¶23} WCPO aired another report on August 28, 2003, describing the 

lawsuit.  The report included statements by Francis, Benoit, and several other 

defendants responding to the lawsuit.  All the defendants stood by their previous 

statements about FDCA.  The broadcast also described WCPO’s efforts to intervene 

in the lawsuit to defend its I-Team reporting. 

{¶24} The trial court granted the motion to intervene.  On the October 3, 

2003 newscast, WCPO noted that it had been allowed to intervene in the lawsuit.  

FDCA filed an amended complaint on October 9, 2003, including the WCPO 

defendants.  Francis, Benoit, Orr, WCPO, Fee, Morford, and Limor moved for 

summary judgment, which the trial court granted.  Fuchs and FDCA then voluntarily 

dismissed all other defendants. 

VI.  Fuchs and FDCA Appeal 

{¶25} Fuchs and FDCA have appealed, raising one assignment of error, 

alleging that the trial court erred in granting summary judgment. 

{¶26} Summary judgment is proper under Civ.R. 56(C) when (1) no genuine 

issue of material fact remains to be litigated; (2) the moving party is entitled to 

judgment as a matter of law; and (3) it appears from the evidence that reasonable 

minds can come to but one conclusion, and with the evidence viewed most strongly 

in favor of the party against whom the motion for summary judgment is made, that 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 10

conclusion is adverse to that party.1  Appellate review of the trial court’s decision to 

grant summary judgment is de novo.2   

{¶27} Summary judgment is appropriate in defamation actions because 

whether words are defamatory is a question of law.3  And it is especially appropriate 

in cases involving First Amendment free-speech issues.4   

VII.  Defamation—Public Figure or Not? 

{¶28} Defamation is the publication or communication of a false statement 

of fact that injures someone by adversely affecting the person’s (1) reputation, (2) 

business, or (3) position—by exposure to public hatred, contempt, ridicule, shame, 

or disgrace.5  The essential elements of a claim for defamation are that (1) the 

defendant made a false statement, (2) that false statement was defamatory in the 

sense that it reflected unfavorably on the plaintiff’s character or injured his trade or 

business, (3) the statement was published or communicated, and (4) the defendant 

acted with the necessary degree of fault.6   

{¶29} A defamation plaintiff can be one of four types:  (1) a private person, 

(2) a public official, (3) a public figure, or (4) a limited-purpose public figure.7  

                                                 

1 See Temple v. Wean United, Inc. (1977), 50 Ohio St.2d 317, 364 N.E.2d 267. 
2 See Doe v. Shaffer (2000), 90 Ohio St.3d 388, 738 N.E.2d 1243; Jorg v. Cincinnati Black United 
Front, 153 Ohio App.3d 258, 2003-Ohio-3668, 792 N.E.2d 781. 
3 See Vail v. Plain Dealer Publishing Co. (1995), 72 Ohio St.3d 279, 649 N.E.2d 182. 
4 See Perez v. Scripps-Howard Broadcasting Co. (1988), 35 Ohio St.3d 215, 520 N.E.2d 198. 
5 See Murray v. Knight-Ridder, Inc., 7th Dist. No. 02 BE 45, 2004-Ohio-821; Holley v. WBNS 
10TV, Inc., 149 Ohio App.3d 22, 2002-Ohio-4315, 775 N.E.2d 579. 
6 See Baby Tenda of Greater Cincinnati, Inc. v. Jessup (Mar. 16, 1988), 1st Dist. Nos. C-870158 
and C-870397; Hersch v. E.W. Scripps Co. (1981), 3 Ohio App.3d 367, 445 N.E.2d 670. 
7 See Talley v. WHIO TV-7 (1998), 131 Ohio App.3d 164, 722 N.E.2d 103. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 11

Classification determines the plaintiff’s burden of proof.8  And a plaintiff’s 

classification is a matter of law for the court to decide.9   

{¶30} Public officials, public figures, and limited-purpose public figures 

must show that the challenged statements were made with actual malice, that is, 

with knowledge that the statements were false or with reckless disregard of whether 

they were false.10  In cases involving the defamation of private persons, an ordinary 

negligence standard is applied.11  Private-person defamation plaintiffs must show by 

clear and convincing evidence that the defendant failed to act reasonably in 

attempting to discover the truth or falsity or defamatory character of the 

publication.12   

VIII.  The Fight Doesn’t Start When They Hit Back 

{¶31} The trial court held that Fuchs and FDCA were private-person 

plaintiffs for the broadcasts that occurred before March 23, 2003, when the 

advertisement appeared in the Cincinnati Enquirer.  But the trial court held that by 

taking out the advertisement, Fuchs and FDCA had injected themselves into the 

controversy.  Therefore, the trial court held, Fuchs and FDCA were limited-purpose 

public figures for the broadcasts that appeared after March 23.  In this decision, the 

trial court was mistaken. 

                                                 

8 See id. 
9 See Daubenmire v. Sommers, 156 Ohio App.3d 322, 2004-Ohio-914, 805 N.E.2d 571. 
10 See id. 
11 See Lansdowne v. Beacon Journal Publishing Co. (1987), 32 Ohio St.3d 176, 512 N.E.2d 979. 
12 See id.; Baby Tenda of Greater Cincinnati, Inc. v. Taft Broadcasting Co. (1989), 63 Ohio 
App.3d 550, 579 N.E.2d 522. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 12

{¶32} The decision whether a plaintiff is a limited-purpose public figure or a 

private person must be made on a case-by-case basis by considering all the relevant 

facts and circumstances.13   

{¶33} Limited-purpose public figures are those who have become public 

figures for a specific range of issues.14  A private person may become a limited-

purpose public figure if he “voluntarily injects himself or is drawn into a particular 

public controversy.”15  A court should decide whether a person is a limited-purpose 

public figure by examining the person’s “participation in the controversy from which 

the alleged defamation arose, and whether he has gained a general notoriety in the 

community because of that participation.”16   

{¶34} But “[a] plaintiff does not become a public figure merely because the 

allegedly defamatory statements create a controversy; the controversy must have 

existed prior to the statements.”17   

{¶35} And the alleged defamers cannot, by provoking a response to an 

attack, make the subject of the statements—the one attacked—a public figure simply 

because the attacked person responds.  “Clearly, those charged with defamation 

cannot, by their own conduct, create their own defense by making the claimant a 

public figure.”18  That is, they can’t say, “It started when he hit me back.” 

                                                 

13 Worldnet Software Co. v. Gannett Satellite Information Network, Inc. (1997), 122 Ohio App.3d 
499, 702 N.E.2d 149. 
14 See Gertz v. Robert Welch, Inc. (1974), 418 U.S. 323, 94 S.Ct. 2997. 
15 Id. 
16 Talley v. WHIO TV-7, supra note 7; see Total Exposure.com., Ltd. v. Miami Valley 
Broadcasting, Corp., 2nd Dist. No. 21062, 2006-Ohio-484. 
17 Worldnet Software Co. v. Gannett Satellite Information Network, Inc., supra note 13. 
18 Hutchinson v. Proxmire (1979), 443 U.S. 111, 99 S.Ct. 2675; see Gilbert v. WNIR 100 FM 
(2001), 142 Ohio App.3d 725, 756 N.E.2d 1263. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 13

{¶36} We hold that Fuchs and FDCA did not voluntarily inject themselves into 

a public controversy by placing the defensive advertisement in the Cincinnati 

Enquirer.  Fuchs and FDCA were drawn into a public controversy that had been 

created, for the most part, by the I-Team reports.  We hold that Fuchs and FDCA held 

the status of private-person plaintiffs for the entire series of broadcasts.  This is not to 

say that in another case, with different facts, placing ads or replying to charges could 

not rise to a level to change a private person to a public figure.  But not here.  

IX.  Summary Judgment 

{¶37} Because the facts were undisputed—no one contests what was said—

summary judgment was the proper vehicle to resolve this defamation case.  To 

withstand the motions for summary judgment, Fuchs and FDCA, as private-person 

plaintiffs, had to show that statements were false and that the defendants did not act 

reasonably in attempting to discover the truth or falsity of the publications.  For the 

summary judgment to be valid, the trial court had to hold—and this court must 

agree—that no reasonable jury could have so found.  It did and we do.  

{¶38} Fuchs and FDCA alleged that Francis defamed them by stating:  (1) 

“They [FDCA] billed my insurance for the same thing they billed me for.  In my heart 

I honestly think that’s a way to get double paid” and (2) “This is not what happens 

accidentally.  You don’t have 125 accidents and that is just what the Better Business 

Bureau is aware of.  It just doesn’t seem right.  And you know what’s so funny is you 

think if there’s that many people that complained, how many didn’t.”  Benoit was 

alleged to have defamed Fuchs and FDCA by stating: (1) “They continued to bill me 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 14

for monies that I did not owe” and (2) “They don’t care about the customer or the 

patient.  They care about their money.” 

{¶39} Statements of opinion are protected speech under the Ohio 

Constitution.19  For a statement to be defamatory, it must be a statement of fact and 

not of opinion.20  Whether the alleged defamatory statement is fact or opinion is a 

question of law.21   

X. Fact or Opinion? 

{¶40} A totality-of-the-circumstances test determines whether a statement is 

fact or opinion.22  In applying that test, a court should consider the specific language 

used, whether the statement is verifiable, the general context of the statement, and 

the broader context in which the statement appears.23  Application of the test is fluid, 

and the weight to be given any one factor will necessarily vary depending on the 

circumstances of each case.24   

{¶41} The meaning of an allegedly defamatory statement is the meaning a 

reasonable viewer would attach to the statement.25  The question is whether a 

reasonable viewer would view the words used to be language that normally conveys 

factual information or merely hyperbole or opinion.26  The court must consider 
                                                 

19 See Vail v. Plain Dealer Publishing Co., supra note 3. 
20 See id. 
21 See Wampler v. Higgins (2001), 93 Ohio St.3d 111, 752 N.E.2d 962; Yeager v. Local Union 20, 
Teamsters (1983), 6 Ohio St.3d 369, 453 N.E.2d 666. 
22 See Vail v. Plain Dealer Publishing Co., supra note 3; Scott v. News-Herald (1986), 25 Ohio 
St.3d 243,25 OBR 302,  496 N.E.2d 699. 
23 See id. 
24 See Jorg v. Cincinnati United Black Front, supra note 2, citing Vail v. Plain Dealer Publishing 
Co., supra note 3. 
25 See Jorg v. Cincinnati United Black Front, supra note 2, citing McKimm v. State Elections 
Comm. (2000), 89 Ohio St.3d 139, 729 N.E.2d 364. 
26 See Worldnet Software Co. v. Gannett Satellite Information Network, Inc., supra note 13, 
citing Vail v. Plain Dealer Publishing Co., supra note 3. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 15

whether the specific language is ambiguous or has a meaning that is readily 

ascertainable; and whether the purpose of the language is to elicit an emotional 

response.27   

{¶42} Troubleshooting investigations in a newscast, such as the I-Team 

reports, are generally regarded as fact rather than opinion.28  Therefore, the general 

context in which the alleged defamatory statements appeared in this case was 

factual. 

{¶43} Next, we must focus on the specific language used and the common 

meaning ascribed to the words by a reasonable viewer.  A viewer is placed on notice 

by objective, cautionary terms, or “language of apparency,” that what is being said is 

the opinion of the speaker.29  Terms such as “in my opinion” or “I think” are highly 

suggestive of opinion.30  That labeling strongly militates in favor of the statement as 

opinion.31  In Scott v. News-Herald, the Ohio Supreme Court held that the language 

“knows in his heart” created the undeniable conclusion that a statement was one of 

opinion.32   

{¶44} Under the Scott test, Francis’s statement that “[i]n my heart I honestly 

think that’s a way to get double paid” was protected opinion.  Further, we hold that 

Francis’s second statement was also protected opinion.  The words “It just doesn’t 

seem right” and “you know what’s so funny” gave Francis’s second statement an air 

of hyperbole and subjectivity.  Francis’s statement that “[t]his is not what happens 

accidentally” elicited an emotional response and was not readily verifiable.  A 

                                                 

27 See id. 
28 See id. 
29  Scott v. News-Herald (1986), 25 Ohio St.3d 243, 252, 496 N.E.2d 699. 
30 See id. 
31 See id. 
32 See id at 253. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 16

reasonable viewer would have recognized that the statements were Francis’s 

opinion. 

{¶45} Francis’s statement that “[t]hey billed my insurance company for the 

same thing they billed me for” was readily verifiable.  Francis had firsthand 

knowledge about the facts underlying the statement.  A reasonable viewer would 

have believed the statement to be factual in nature.  Therefore, the statement was 

not protected opinion. 

{¶46} Turning to Benoit, we hold that her statements that “[t]hey don’t care 

about the customer or the patient,” and that “[t]hey care about their money” were 

statements of protected opinion.  The statements were made to elicit an emotional 

response, and they were not readily verifiable.  A reasonable viewer would have 

believed that the statements reflected Benoit’s opinion about her treatment by 

FDCA.  No reasonable viewer would have believed that the statements were factual. 

{¶47} But Benoit’s statement “They continued to bill me for monies that I 

did not owe” was a statement of fact.  It was readily verifiable, and a reasonable 

viewer would have believed that the statement was factual. 

XI.  Truth Is a Defense—Francis and Benoit 

{¶48} Considering the two statements of fact, we must decide whether the 

statements were true.  Though in early common law truth was not necessarily a 

defense, truth is now a complete defense to defamation.33  Were Francis’s statement 

                                                 

33 See, e.g., Commonwealth v. Blanding (1825), 20 Mass. 304; Murat Halstead & Co. v. Schempp 
(1881), 8 Ohio Dec. Reprint 271; Ed Schory & Sons, Inc. v. Society Natl. Bank (1996), 75 Ohio 
St.3d 433, 662 N.E.2d 1074. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 17

that “[t]hey billed my insurance for the same thing they billed me for” and Benoit’s 

statement that “[t]hey continued to bill me for monies that I did not owe” true? 

{¶49} Francis and his wife went to FDCA for a standard cleaning and 

checkup.  Francis understood that preventive dental services were fully covered 

under his insurance policy.  FDCA employees verified Francis’s insurance.  After 

Francis and his wife had been treated, Francis was told that he had to pay FDCA a 

$100 “deductible.”  Francis paid the $100 and later attempted to contact FDCA for 

an explanation about why he had been made to pay a deductible when his insurance 

did not require a deductible for preventive dental services.  Francis was unsuccessful 

in contacting FDCA.  Humana, Francis’s insurance company, agreed that FDCA 

“should not be collecting a deductible when preventive services are not subject to a 

deductible.” 

{¶50} Subsequently, Francis received a bill from FDCA for $92.  Francis also 

received an “explanation of benefits” (“EOB”) from his insurer, which described the 

insurance coverage and stated that FDCA had billed the insurance company.  

Francis’s insurer ultimately covered all but $30 of FDCA’s charge for the dental 

services.  Eventually, it was determined that FDCA had overcharged Francis and his 

insurer.  Francis received a refund check from FDCA for $70.  Francis’s insurer also 

received a refund from FDCA. 

{¶51} We hold that Francis’s statement was essentially true.  We do not view 

the statement as an allegation of illegal behavior by FDCA.  Rather, we view it as a 

straightforward statement from Francis about his experience at FDCA. 

{¶52} Benoit received a series of dental treatments from FDCA from August 

through December 2000.  Soon after her treatments began, FDCA started to bill 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 18

Benoit for more than she thought she owed for the services.  Benoit had great 

difficulty contacting FDCA to resolve her billing problem.  She began to receive 

threatening collection letters from FDCA.  In July 2001, Benoit went to FDCA’s 

corporate office and demanded answers to her questions about the bills.  During a 

conference call between Benoit, her insurer, and FDCA, it was determined that 

Benoit’s insurance claim had been processed incorrectly.  FDCA promised that the 

billing problems would be solved and that Benoit would be removed from collection 

and sent a refund.  Sometime later, Benoit received another collection letter.  After 

an 18-month ordeal, Benoit finally received a refund check from FDCA, but the mark 

against her credit because of the erroneous collection was never removed from her 

credit record. 

{¶53} We hold that Benoit’s statement that she was billed for money that she 

did not owe was essentially true.  Thus we hold that the trial court was correct in 

granting summary judgment in favor of Francis and Benoit. 

XII.  Orr’s Allegations 

{¶54} We now turn to Penelope Orr’s statements that FDCA’s dentists had 

not had the time to adequately sterilize equipment between patients and that the 

“only thing” separating a patient and “somebody else’s germ was a quick spray of 

Lysol and a paper towel.”  Orr’s statements were based on information given to her 

by Stephanie Mays, a dental assistant in the FDCA office that Orr managed.  Mays’s 

job was to sterilize instruments between patients.  Orr never personally saw Lysol 

sprayed on equipment or instruments that had not been properly sterilized and that 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 19

had then been used on patients.  Orr did not do any investigation on her own to 

verify Mays’s statements. 

{¶55} Assuming that there was a genuine issue of material fact about 

whether Orr’s statements were true, we hold that Fuchs and FDCA failed to show by 

clear and convincing evidence that Orr did not act reasonably in attempting to 

discover the truth or falsity of the statements.  There was no evidence to suggest that 

Orr had any reason to disbelieve Mays, whose job it was to sterilize instruments 

between patients.  In addition, we point out that Orr’s claims about inadequate 

sterilization were supported by other former FDCA employees and dentists.  One 

former FDCA dentist stated, “When the office got very busy[,] the instruments would 

not sit for the prescribed time to achieve sterilization.”  Another former FDCA 

dentist stated, “[W]e utilized the Lysol spray and let it sit for ten minutes on a non-

critical instrument * * * because there wasn’t another one available, and so we had 

surface disinfection.”  We hold that the trial court was correct in granting Orr’s 

motion for summary judgment. 

XIII.  Limor, WCPO, Morford, and Fee 

{¶56} Private-figure defamation plaintiffs must show by clear and 

convincing evidence that the defendant failed to act reasonably in attempting to 

discover the truth or falsity or defamatory character of the publication.34 

{¶57} Thus, to decide whether the trial court erred in granting summary 

judgment in favor of Limor, WCPO, Morford, and Fee, the question is whether 

                                                 

34 See id.; Baby Tenda of Greater Cincinnati, Inc. v. Taft Broadcasting Co. (1989), 63 Ohio 
App.3d 550, 579 N.E.2d 522. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 20

reasonable minds could have found by clear and convincing evidence that Limor and 

WCPO had failed to act reasonably in attempting to discover the truth or falsity of 

the publications.35  The focus is on the state of the evidence as it related to Limor’s 

efforts to discover the truth of the broadcast statements.36   

{¶58} Limor began to investigate FDCA based on complaints she received 

from Francis and Benoit.  She tried to contract Fuchs for his comments, but she 

encountered unanswered telephone calls and full voice-mail boxes.  Limor contacted 

the State Dental Board, the AG, and the BBB.  The AG and the BBB noted the 

unusual number of complaints against FDCA, most of which were complaints about 

billing.  Limor discovered that FDCA was involved in more than 180 lawsuits in 

Hamilton County.  She also interviewed dentists not affiliated with FDCA about 

dental billing practices. 

{¶59} At Fuchs’s request, Limor obtained patient releases in an attempt to 

get patient records to confirm the complaints—but was stonewalled by Fuchs.  Limor 

repeatedly tried to interview Fuchs.  In the time the reports aired, Limor and WCPO 

received over 200 responses from former FDCA patients and employees.  As Limor 

stated in her deposition, “When you look at the general context of the hundreds of 

people who contacted us, in addition to the hundreds involved either in lawsuits or 

with the Better Business Bureau * * * anything any one person said was multiple-

sourced and backed up usually dozens of times * * * over.  So every one person you 

saw on any of those stories has at least dozens of people standing behind him or her, 

saying the exact same thing.”  

                                                 

35 See Baby Tenda of Greater Cincinnati v. Taft Broadcasting Co., supra note 34. 
36 See id. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 21

{¶60} Fuchs and FDCA allege that WCPO and Limor defamed them by 

broadcasting claims that they had an improper relationship with the State Dental 

Board.  The record shows that the Ohio State Dental Inspector had been on vacation 

twice with Fuchs.  FDCA’s former employees told Limor that Fuchs always seemed 

to know when inspections were imminent.  Limor had no reason to doubt the claims, 

which she heard from multiple unconnected sources.  Moreover, WCPO’s broadcasts 

included statements by the board denying the allegations of an improper 

relationship with Fuchs.   

{¶61} Fuchs and FDCA argue that Limor should have contacted dental 

insurance companies to “educate herself” about dental billing practices.  But Fuchs 

himself prevented just such an investigation by refusing to turn over the patient 

records for which Limor had obtained releases. 

{¶62} Fuchs and FDCA also argue that they were defamed in the March 26, 

2003 broadcast by WCPO’s use of stand-alone graphics informing viewers about the 

original complaints, which included “double billing.”  The “double billing” graphic 

must be construed within the content of the entire broadcast to determine any 

defamatory effect.37  We have already determined that the statements by Francis and 

Benoit about the billing issues were essentially true.  Therefore, WCPO was not liable 

for publishing them.  Further, the gist or sting of the broadcasts was the poor 

customer service provided by FDCA and the cavalier attitude of FDCA toward its 

patients, not “double billing.”  And even though Fuchs refused to speak to Limor, she 

attempted to tell Fuchs’s side of the story by reading portions of his letter during the 

broadcasts. 

                                                 

37 See Early v. Toledo Blade (1998), 130 Ohio App.3d 302, 720 N.E.2d 107. 



OHIO FIRST DISTRICT COURT OF APPEALS 
 

 22

{¶63} Whether the claims were in fact true is not the issue—it is whether 

reasonable minds could find by clear and convincing evidence that she did not act 

reasonably.  We are not sure what more she could have done, given the 

intransigence she encountered. 

{¶64} We hold that no reasonable minds could have found with convincing 

clarity that Limor and WCPO had failed to act reasonably in attempting to discover 

the publications’ truth or falsity.  Thus, we hold that the trial court was correct in 

granting summary judgment for Limor, WCPO, Morford, and Fee. 

XIV.  There Is No Issue 

{¶65} The record contains nothing that raises a genuine issue of material 

fact.  Having determined that Fuchs and FDCA have no case against any defendant, 

we overrule the assignment of error and affirm the trial court’s judgment. 

Judgment affirmed. 
 
 
 GORMAN, P. J., concurs. 

 JUDGE RUPERT A. DOAN was a member of the panel, but died before the 

release of this decision. 


		reporters@sconet.state.oh.us
	2007-07-13T08:29:49-0400
	Supreme Court of Ohio
	Supreme Court of Ohio
	this document is approved for posting.




