
[Cite as Anderson v. WBNS-TV, Inc., 2018-Ohio-761.] 

 

IN THE COURT OF APPEALS OF OHIO 
 

TENTH APPELLATE DISTRICT 
 

Aaron Anderson et al., : 
 
 Plaintiffs-Appellants, : 
 
v.  :  No. 17AP-660 
          (C.P.C. No. 16CV-9809) 
WBNS-TV, Inc., :                  
   (ACCELERATED CALENDAR) 
 Defendant-Appellee. :  

          
 

D  E  C  I  S  I  O  N 
 

Rendered on March 1, 2018 
          

 
On brief: Calig Law Firm, LLC, and Sonia T. Walker; 
Jones Law Group, LLC, and J. Michael Nicks, for appellants.  
Argued: Sonia T. Walker. 
 
On brief: Zeiger, Tigges & Little LLP, Marion H. Little, Jr. 
and Kris Banvard, for appellee.  Argued: Matthew S. 
Zeiger. 
            
APPEAL from the Franklin County Court of Common Pleas 

TYACK, J. 

{¶ 1} Aaron Anderson, Aaronana Anderson, Willie Anderson, and Nanita 

Williams  ("the Andersons"), acting as guardians of Aaron Anderson, are appealing the 

summary judgment granted for WBNS-TV, Inc. ("WBNS") in the defamation lawsuit they 

filed against WBNS.  The Andersons assign a single error for our review: 

The Trial Court erred in granting Appellee's Motion for 
Summary Judgment on Appellants' defamation claim where 
Appellants provided clear and convincing evidence of 
Appellee's negligence. 
 

{¶ 2} They state the issue for our review as follows: 



No.   17AP-660 2 
 

 

Whether Appellee's alteration in referring to Appellants as 
"robbers", when the police supplied information referred to 
Appellants as "suspects", is clear and convincing evidence 
sufficient to raise a jury question as to the fault element of 
Appellants' claim for defamation. 
 

{¶ 3} There is no indication that the Andersons are public figures, so the case 

does not necessitate the actual malice standard required for public figures by New York 

Time Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964).   

{¶ 4} The complaint which initiated this lawsuit includes five theories for 

recovery.  They are Invasion of Privacy/False Light, Defamation of Character, Intentional 

Infliction of Emotional Distress, Violation of R.C. 2739.14, and Loss of Consortium. At 

oral argument, counsel informed the court that the Andersons are no longer pursuing the 

invasion of privacy/false light theory. 

{¶ 5} Apparently on January 20, 2016, WBNS put together a news broadcast 

which indicated that some of the Andersons had been involved over one year before in the 

armed robbery of an eight-year-old girl and the theft of her hover board.  The research for 

the broadcast began based on a media information sheet provided by the Columbus Police 

Department ("CPD"). 

{¶ 6} The media information sheet was accompanied by photographs of persons 

CPD called "suspects."  WBNS amplified the information on the media information sheet 

and broadcast that police were accusing two of the Andersons of robbing an eight year old 

and that the two Andersons were the robbers.  WBNS also broadcast pictures of some of 

the Andersons which indicated some of the Andersons were robbers and had placed a gun 

to the child's head in stealing the hover board. 

{¶ 7} The Andersons went to police headquarters and were cleared of the 

accusations. CPD informed WBNS that the Andersons no longer were considered 

suspects.  WBNS then removed the photographs from its broadcasts, its Facebook page, 

and its website.  However, WBNS refused to provide a retraction of any sort. 

{¶ 8} There is no question that WBNS defamed some of the Andersons.  It 

accused members of the family of being armed robbers.  As noted earlier, this is not a case 

involving public figures, so merely publishing a false, defamatory statement is sufficient to 

establish a traditional defamation claim.  Common law malice is established by the mere 



No.   17AP-660 3 
 

 

publication of false, defamatory material.  The fact that WBNS failed to distribute a 

retraction supports the common law presumption of malice applicable in such situations. 

{¶ 9} The Supreme Court of Ohio has provided some protection from liability for 

media outlets by requiring that persons defamed by the media show some fault on the 

part of the media and make that showing by clear and convincing evidence.  See 

Lansdowne v. Beacon Journal Pub. Co., 32 Ohio St.3d 176 (1987). 

{¶ 10}    The assignment of error filed on behalf of the Andersons refers to 

negligence on behalf of WBNS as now required by the Supreme Court of Ohio.  

Defamation claims were not originally grounded in negligence.  Defamation claims in 

English law were a separate set of torts recognized in old English courts.  They did not 

traditionally raise issues involving duty of care or negligence. 

{¶ 11} For purposes of the lawsuit filed by the Andersons, the question becomes 

whether or not broadcasting an accusation that the Andersons were robbers without 

investigation by WBNS and based on a set of police documents which claimed only that 

some of the Andersons were suspects is sufficient proof of a violation of a duty of care to 

allow the lawsuit to survive a motion for summary judgment.  We find that the lawsuit at 

least presents  a genuine issue of material fact which allows the lawsuit to proceed past 

the motion for summary judgment filed by WBNS.  The damage inflicted on private 

citizens by a television station airing claims that innocent people are armed robbers who 

stole from an eight year old at gun point is huge.  The typical private citizen does not have 

the money to air broadcasts to rebut the false claim.  Further, putting such false claims on 

a website means that the falsely accused have the accusation available to anyone who 

chooses to do a search of the internet forever.  WBNS has not printed a story correcting its 

false accusations or put notice on the internet that it falsely accused the family.  Frankly, a 

media outlet has a stronger duty to research the facts in such cases than it did when the 

Lansdowne case was decided.  False stories on the internet do not simply disappear 

because the truth is later discovered. 

{¶ 12} Again, the Andersons have a sufficient factual basis to survive a motion for 

summary judgment on a theory of defamation. 

{¶ 13} We do not see the complaint which initiated the lawsuit as pleading a viable 

claim for intentional infliction of emotional distress.  The facts do not show intent to 



No.   17AP-660 4 
 

 

inflict emotional distress, only the sloppy inflicting of emotional distress through failure 

to fully investigate a situation and through sloppy drafting of news reports.  Summary 

judgment was appropriate for the intentional infliction of emotional distress claim. 

{¶ 14} We also see no basis for a loss of consortium claim.  Defamation claims 

provide a remedy for persons actually defamed, not for their spouses and relatives.  

Summary judgment was appropriate on the loss of consortium claims. 

{¶ 15} R.C. 2739.14 applies only to publications of statements in newspapers.  The 

lawsuit filed on behalf of the Andersons involves only electronic media, not the print 

media.  The complaint does not state a claim of defamation involving newspapers, so 

summary judgment based on an alleged violation of R.C. 2739.14 was appropriate. 

{¶ 16} In review, the sole assignment of error is sustained as to the summary 

judgment granted on the defamation claim.  The sole assignment of error is overruled as 

to the intentional infliction of emotional distress, loss of consortium, and R.C. 2739.14 

claims.  As noted earlier, the false light/invasion of privacy claim is being abandoned.  The 

lawsuit is remanded to the trial court for further appropriate proceedings on the 

remaining theory of recovery. 

Judgment affirmed in part and reversed in part; 
Case remanded for further appropriate proceedings.  

BRUNNER and HORTON, JJ., concur. 
     

 


